Background: the following thesis project is based on a bibliographic research on prematurity and its consequences, with particular attention paid to motor and postural aspects, since psychomotor delay is one of the most common problems among preterm children and of relevance for the physiotherapist. The thesis aims to support parents, as their active participation plays a significant role in their child's growth, through an information booklet containing practical advice and illustrations on how they can facilitate the child's development. Objective: to evaluate the effectiveness of the booklet through a closed-ended questionnaire, which allowed to collect feedback from parents, with the aim of analyzing the usefulness of the advice provided and identifying any critical areas, to improve the educational material for the future, ensuring its relevance and usefulness over time. Materials and methods: this section describes the methodological process used for the creation of the information booklet and the appreciation questionnaire. The booklet, entitled "Steps of Growth: Support for Little Heroes", was developed to support parents of premature children with motor development delays and subsequently distributed to five families. The questionnaire, administered later, collected feedback on the following areas: frequency of use, clarity, usefulness, involvement and general satisfaction. Results: the data collected from the questionnaires showed a generally positive response; in particular, the scores that emerged in the clarity and usefulness items reflect a high degree of satisfaction; on the other hand, constructive feedback also emerged suggesting how the material provided could be increased. Discussion: evaluating the effectiveness of the booklet, through the opinion of parents, proved useful to obtain immediate and easily understandable feedback for physiotherapists; furthermore, it helped make parents feel more involved and informed about their children's needs. Conclusions: considering the importance, highlighted by the literature, of the figure of the physiotherapist in assisting the growth of the premature infant, from the care taken by the parents and from the positive results that emerged from the thesis, it can be concluded that the vademecum has proven to be an effective tool to support parents in their active role in assisting the newborn, as well as able to optimize the support provided to families and promote effective collaboration between parents and health professionals.

Background: il seguente progetto di tesi si basa su una ricerca bibliografica rispetto alla prematurità e alle sue conseguenze, con particolare attenzione posta agli aspetti motori e posturali, essendo il ritardo psicomotorio una delle problematiche più comuni tra i bambini pretermine e di rilevanza per il fisioterapista. La tesi mira a supportare i genitori, in quanto la loro partecipazione attiva assume un ruolo significativo nella crescita del figlio, attraverso un opuscolo informativo contenente consigli pratici e illustrazioni rispetto a come possono agevolare lo sviluppo del bambino. Obiettivo: valutare l'efficacia dell'opuscolo attraverso un questionario a risposte chiuse, che ha consentito di raccogliere feedback da parte dei genitori, con lo scopo di analizzare l'utilità dei consigli forniti e di individuare eventuali aree di criticità, per migliorare in ottica futura il materiale educativo, assicurando la sua rilevanza e utilità nel tempo. Materiali e metodi: questa sezione descrive il processo metodologico utilizzato per la creazione dell’opuscolo informativo e del questionario di apprezzamento. L'opuscolo, intitolato "Passi di crescita: sostegno per piccoli Eroi", è stato elaborato per supportare i genitori dei bambini prematuri con ritardo nello sviluppo motorio e successivamente distribuito a cinque famiglie. Il questionario, somministrato in seguito, ha raccolto feedback sui seguenti campi: frequenza di utilizzo, chiarezza, utilità, coinvolgimento e soddisfazione generale. Risultati: i dati raccolti dai questionari hanno evidenziato un riscontro generalmente positivo; in particolare, i punteggi emersi nelle voci di chiarezza ed utilità rispecchiano un grado di soddisfazione alto; d’altra parte, sono emersi anche feedback costruttivi che suggeriscono come si potrebbe incrementare il materiale fornito. Discussione: valutare l’efficacia dell’opuscolo, attraverso l’opinione dei genitori, si è rivelato utile per ottenere un riscontro immediato e di facile comprensione per i fisioterapisti; inoltre, ha contribuito a far sentire i genitori maggiormente coinvolti ed informati riguardo alle esigenze dei loro figli. Conclusioni: considerando l’importanza, evidenziata dalla letteratura, della figura del fisioterapista nell’assistenza della crescita del neonato prematuro, dalla presa in carico da parte dei genitori e dai risultati positivi emersi dalla tesi, si può concludere che il vademecum sia risultato uno strumento efficace per supportare i genitori nel loro ruolo attivo di assistenza al neonato, nonché in grado di ottimizzare il supporto fornito alle famiglie e promuovere una collaborazione efficace tra genitori e professionisti sanitari.

“Progettazione, realizzazione e valutazione di un opuscolo informativo per genitori di bambini con diagnosi di prematurità e ritardo psicomotorio”

PAGIN, CATERINA
2023/2024

Abstract

Background: the following thesis project is based on a bibliographic research on prematurity and its consequences, with particular attention paid to motor and postural aspects, since psychomotor delay is one of the most common problems among preterm children and of relevance for the physiotherapist. The thesis aims to support parents, as their active participation plays a significant role in their child's growth, through an information booklet containing practical advice and illustrations on how they can facilitate the child's development. Objective: to evaluate the effectiveness of the booklet through a closed-ended questionnaire, which allowed to collect feedback from parents, with the aim of analyzing the usefulness of the advice provided and identifying any critical areas, to improve the educational material for the future, ensuring its relevance and usefulness over time. Materials and methods: this section describes the methodological process used for the creation of the information booklet and the appreciation questionnaire. The booklet, entitled "Steps of Growth: Support for Little Heroes", was developed to support parents of premature children with motor development delays and subsequently distributed to five families. The questionnaire, administered later, collected feedback on the following areas: frequency of use, clarity, usefulness, involvement and general satisfaction. Results: the data collected from the questionnaires showed a generally positive response; in particular, the scores that emerged in the clarity and usefulness items reflect a high degree of satisfaction; on the other hand, constructive feedback also emerged suggesting how the material provided could be increased. Discussion: evaluating the effectiveness of the booklet, through the opinion of parents, proved useful to obtain immediate and easily understandable feedback for physiotherapists; furthermore, it helped make parents feel more involved and informed about their children's needs. Conclusions: considering the importance, highlighted by the literature, of the figure of the physiotherapist in assisting the growth of the premature infant, from the care taken by the parents and from the positive results that emerged from the thesis, it can be concluded that the vademecum has proven to be an effective tool to support parents in their active role in assisting the newborn, as well as able to optimize the support provided to families and promote effective collaboration between parents and health professionals.
2023
"Design, implementation and evaluation of an information brochure for parents of children with prematurity and psychomotor delay"
Background: il seguente progetto di tesi si basa su una ricerca bibliografica rispetto alla prematurità e alle sue conseguenze, con particolare attenzione posta agli aspetti motori e posturali, essendo il ritardo psicomotorio una delle problematiche più comuni tra i bambini pretermine e di rilevanza per il fisioterapista. La tesi mira a supportare i genitori, in quanto la loro partecipazione attiva assume un ruolo significativo nella crescita del figlio, attraverso un opuscolo informativo contenente consigli pratici e illustrazioni rispetto a come possono agevolare lo sviluppo del bambino. Obiettivo: valutare l'efficacia dell'opuscolo attraverso un questionario a risposte chiuse, che ha consentito di raccogliere feedback da parte dei genitori, con lo scopo di analizzare l'utilità dei consigli forniti e di individuare eventuali aree di criticità, per migliorare in ottica futura il materiale educativo, assicurando la sua rilevanza e utilità nel tempo. Materiali e metodi: questa sezione descrive il processo metodologico utilizzato per la creazione dell’opuscolo informativo e del questionario di apprezzamento. L'opuscolo, intitolato "Passi di crescita: sostegno per piccoli Eroi", è stato elaborato per supportare i genitori dei bambini prematuri con ritardo nello sviluppo motorio e successivamente distribuito a cinque famiglie. Il questionario, somministrato in seguito, ha raccolto feedback sui seguenti campi: frequenza di utilizzo, chiarezza, utilità, coinvolgimento e soddisfazione generale. Risultati: i dati raccolti dai questionari hanno evidenziato un riscontro generalmente positivo; in particolare, i punteggi emersi nelle voci di chiarezza ed utilità rispecchiano un grado di soddisfazione alto; d’altra parte, sono emersi anche feedback costruttivi che suggeriscono come si potrebbe incrementare il materiale fornito. Discussione: valutare l’efficacia dell’opuscolo, attraverso l’opinione dei genitori, si è rivelato utile per ottenere un riscontro immediato e di facile comprensione per i fisioterapisti; inoltre, ha contribuito a far sentire i genitori maggiormente coinvolti ed informati riguardo alle esigenze dei loro figli. Conclusioni: considerando l’importanza, evidenziata dalla letteratura, della figura del fisioterapista nell’assistenza della crescita del neonato prematuro, dalla presa in carico da parte dei genitori e dai risultati positivi emersi dalla tesi, si può concludere che il vademecum sia risultato uno strumento efficace per supportare i genitori nel loro ruolo attivo di assistenza al neonato, nonché in grado di ottimizzare il supporto fornito alle famiglie e promuovere una collaborazione efficace tra genitori e professionisti sanitari.
prematurità
opuscolo
ritardo psicomotorio
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Pagin Caterina- Progettazione, realizzazione e valutazione di un opuscolo informativo per genitori di bambini con diagnosi di prematurità e ritardo psicomotorio.pdf

accesso aperto

Dimensione 2.59 MB
Formato Adobe PDF
2.59 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/80548