The present project aim to discuss the status of research about numerical abilities in subjects affected by X-Fragile syndrome. Sarting from a detailed description of the genotype and phenotype of the syndrome, genetic factors and brain areas involved in numerical cognition are presented. Subsequently, we described the evolution of techniques and methodological approaches to study numerical abilities, considering genetic syndromes as models to study cognitive pathways. Finally, a new prospetctive of research which support association between numerical cognition and other cognitive domains, such as working memory and visual-spatial skills, is explored.
Il presente elaborato si propone di offrire un quadro generale sullo stato della ricerca attuale riguardo le abilità numeriche nei soggetti affetti da sindrome di X Fragile. Partendo da una dettagliata caratterizzazione genotipica e fenotipica della sindrome, vengono presentati i fattori genetici e le aree cerebrali coinvolte nella cognizione numerica. Successivamente, viene descritta l'evoluzione delle tecniche e degli approcci metodologici utilizzati per studiare le abilità numeriche, con particolare riferimento alle sindromi genetiche come modelli per studiare le vie di elaborazione cognitiva. Infine, viene esplorata la prospettiva di ricerca che sostiene l'interazione tra l'ambito cognitivo numerico e altri domini cognitivi, quali memoria di lavoro e abilità visuo-spaziali.
Relazione tra abilità matematiche e altri domini cognitivi nella sindrome di X-Fragile
POTENZA, ROBERTA
2023/2024
Abstract
The present project aim to discuss the status of research about numerical abilities in subjects affected by X-Fragile syndrome. Sarting from a detailed description of the genotype and phenotype of the syndrome, genetic factors and brain areas involved in numerical cognition are presented. Subsequently, we described the evolution of techniques and methodological approaches to study numerical abilities, considering genetic syndromes as models to study cognitive pathways. Finally, a new prospetctive of research which support association between numerical cognition and other cognitive domains, such as working memory and visual-spatial skills, is explored.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Elaborato_finale_Potenza_Roberta_2023041.pdf
accesso aperto
Dimensione
783.24 kB
Formato
Adobe PDF
|
783.24 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/81109