Analyzing the role of emotional aspects in spatial learning is a research area of ​​cognitive psychology of growing interest. The aim of this study is to discriminate the role that the arousal reported by the individual has in spatial memory, in terms of order and position of the landmarks of a city learned through a map. Each participant with a “within subjects” experimental design identified himself in two situations, both with negative valence, but with different levels of arousal (high and low).The results will analyze the difference between the two conditions, to discriminate whether the self-referential arousal had an impact on spatial memory.

Analizzare il ruolo degli aspetti emotivi sull’apprendimento spaziale è un ambito di ricerca della psicologia cognitiva di crescente interesse. Lo scopo di questo studio é quello di discriminare il ruolo che ha l’arousal riferito dall'individuo nel ricordo spaziale, in termine di ordine e posizione dei landmark di una città appresi attraverso mappa. Ogni partecipante con disegno sperimentale di tipo “entro soggetti” si immedesimava in due situazioni, entrambe a valenza negativa, ma a diversi livelli di arousal (alto e basso). Nei risultati si andrà ad analizzare la differenza tra le due condizioni, per discriminare se l’arousal autoriferito ha avuto un impatto sul ricordo spaziale.

Apprendimento di mappa a valenza negativa: il ruolo dell'arousal

CORÀ, ILARIA
2024/2025

Abstract

Analyzing the role of emotional aspects in spatial learning is a research area of ​​cognitive psychology of growing interest. The aim of this study is to discriminate the role that the arousal reported by the individual has in spatial memory, in terms of order and position of the landmarks of a city learned through a map. Each participant with a “within subjects” experimental design identified himself in two situations, both with negative valence, but with different levels of arousal (high and low).The results will analyze the difference between the two conditions, to discriminate whether the self-referential arousal had an impact on spatial memory.
2024
Negative valence map learning: the role of arousal
Analizzare il ruolo degli aspetti emotivi sull’apprendimento spaziale è un ambito di ricerca della psicologia cognitiva di crescente interesse. Lo scopo di questo studio é quello di discriminare il ruolo che ha l’arousal riferito dall'individuo nel ricordo spaziale, in termine di ordine e posizione dei landmark di una città appresi attraverso mappa. Ogni partecipante con disegno sperimentale di tipo “entro soggetti” si immedesimava in due situazioni, entrambe a valenza negativa, ma a diversi livelli di arousal (alto e basso). Nei risultati si andrà ad analizzare la differenza tra le due condizioni, per discriminare se l’arousal autoriferito ha avuto un impatto sul ricordo spaziale.
spatial memory
arousal
negative valence
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Corà_Ilaria.pdf

Accesso riservato

Dimensione 1.19 MB
Formato Adobe PDF
1.19 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/82410