Consumers' purchasing behaviors, both in physical stores and in e-commerce, are predominantly influenced by sensory stimuli, emotions, and confabulations, rather than purely rational processes. Rationality, in fact, shows evident limits in terms of self-control and self-awareness, which make consumers more vulnerable to emotional and experiential stimuli, albeit in different ways across the two contexts.
I comportamenti d'acquisto dei consumatori, sia nei negozi fisici che nell'e-commerce, sono prevalentemente influenzati da stimoli sensoriali, emozioni e confabulazioni, piuttosto che da soli processi razionali. La razionalità presenta infatti evidenti limiti in termini di autocontrollo e autoconsapevolezza, i quali rendono i consumatori più vulnerabili agli stimoli emozionali ed esperienziali, seppur con modalità diverse nei due contesti.
L'irrazionalità nel carrello: come sensi ed emozioni guidano i comportamenti d'acquisto.
PAOLINI, PIETRO
2024/2025
Abstract
Consumers' purchasing behaviors, both in physical stores and in e-commerce, are predominantly influenced by sensory stimuli, emotions, and confabulations, rather than purely rational processes. Rationality, in fact, shows evident limits in terms of self-control and self-awareness, which make consumers more vulnerable to emotional and experiential stimuli, albeit in different ways across the two contexts.| File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.12608/82443