The migration of unaccompanied minors is one of the migratory flows affecting Europe. Young migrants, who are leaving their countries of origin and face the challenges of migration, arrival in another country and integration. These changes necessarily imply an early transition to adult behaviour and a premature sense of responsibility; unaccompanied minors must adapt in the short time to a new social and cultural context and undertake educational and formative paths, that enable them to achieve autonomy. The following thesis is a brief review of the literature on the early adultization of unaccompanied foreign children and the role that host educational communities play in accompanying them in this process.
All’interno dei flussi migratori che interessano l’Europa, si inserisce il fenomeno della migrazione di minori non accompagnati da figure adulte di riferimento. Giovani migranti, che partendo dai loro paesi di origine, si trovano a dover affrontare le sfide che la migrazione, l’arrivo in un altro paese e il processo di integrazione comportano. L’insieme di questi cambiamenti implica necessariamente una transizione precoce verso l’adozione di comportamenti adultizzati e un prematuro senso di responsabilità da parte dei minori; nel breve tempo, infatti, devono adattarsi a un nuovo contesto socio-culturale e intraprendere percorsi educativi e formativi, tali da permettere loro il raggiungimento dell’autonomia. La seguente tesi rappresenta una breve rassegna della letteratura circa l’adultizzazione precoce di minori stranieri non accompagnati e il ruolo che le comunità educative ospitanti rivestono nell’accompagnare il minore in questo processo.
L'adultizzazione precoce nei Minori Stranieri Non Accompagnati: una breve rassegna della letteratura
TENNA, ELEONORA
2024/2025
Abstract
The migration of unaccompanied minors is one of the migratory flows affecting Europe. Young migrants, who are leaving their countries of origin and face the challenges of migration, arrival in another country and integration. These changes necessarily imply an early transition to adult behaviour and a premature sense of responsibility; unaccompanied minors must adapt in the short time to a new social and cultural context and undertake educational and formative paths, that enable them to achieve autonomy. The following thesis is a brief review of the literature on the early adultization of unaccompanied foreign children and the role that host educational communities play in accompanying them in this process.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Tenna_Eleonora.pdf.pdf
Accesso riservato
Dimensione
604.3 kB
Formato
Adobe PDF
|
604.3 kB | Adobe PDF |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/82468