What is the role of social and emotional skills in the development of the individual and in the formation of an inclusive society? How can picturebooks promote the development of children's social and emotional skills at school? What is the role of the teacher? These are the questions that guide the reflection in the first theoretical part of the thesis. The first chapter presents the theoretical model of tSEL (Transformative Social and Emotional Learning), developed by the CASEL research group at the end of the 1990s. It is a possible way to work on children’s social and emotional skills. School has a fundamental role in the development of students’ SEL skills and in the promotion of a more equal, just and inclusive society. The second chapter reflects on the role of children's literature in the development of readers' emotional and social skills. Stories allow children to interact with lives, ideas, perspectives and experiences different from their own. In this way they can increase their empathic skills and learn positive behavior models. The third chapter analyzes the mediation role of the teacher, who, through effective teaching methods and practices, can make the reading experience more significant. The second part of the thesis is about the presentation of the experimental research project "LUCIA AND VIRGINIA: TWO NEW FRIENDS", carried out in January 2024 in a primary school in Bergen (Norway). It is a didactic-literary project based on the reading of two picturebooks able to stimulate the social and emotional skills of students.

Che ruolo hanno le abilità sociali ed emozionali nello sviluppo dell’individuo e nella formazione di una società inclusiva? Come gli albi illustrati possono promuovere lo sviluppo delle abilità sociali ed emozionali dei bambini a scuola? Che ruolo ha l’insegnante in tutto questo? Queste sono le domande che guidano la riflessione nella prima parte teorica della tesi. Nel primo capitolo viene presentato il modello teorico del tSEL (Transformative Social and Emotional Learning), elaborato dal gruppo di ricerca CASEL alla fine degli anni Novanta; esso è una possibile via percorribile per lavorare sulle competenze sociali ed emotive dei bambini e delle bambine. La scuola ha un ruolo fondamentale nello sviluppo delle abilità SEL degli studenti e delle studentesse e nella promozione di una società più equa, giusta e inclusiva. Nel secondo capitolo si riflette sul ruolo della letteratura per l’infanzia nello sviluppo delle capacità emozionali e sociali dei lettori. Le storie, infatti, permettono ai bambini e alle bambine di confrontarsi con vite, idee, prospettive ed esperienze differenti dalla propria. In questo modo essi possono aumentare le loro capacità empatiche e apprendere modelli di comportamento positivi. Nel terzo capitolo viene analizzato il ruolo di mediazione dell’insegnante, che, attraverso metodologie e pratiche didattiche efficaci, può rendere l’esperienza di lettura ancora più significativa. La seconda parte della tesi riguarda la presentazione del progetto di ricerca sperimentale “LUCIA E VIRGINIA: DUE NUOVE AMICHE”, realizzato a gennaio 2024 all’interno di una scuola primaria a Bergen, in Norvegia. Esso è un percorso didattico-letterario basato sulla lettura di due albi illustrati capaci di stimolare le abilità sociali ed emotive degli studenti e delle studentesse.

LUCIA e VIRGINIA: DUE NUOVE AMICHE. Albi illustrati e sviluppo delle abilità sociali ed emozionali in una scuola primaria norvegese.

MECENERO, CHIARA
2024/2025

Abstract

What is the role of social and emotional skills in the development of the individual and in the formation of an inclusive society? How can picturebooks promote the development of children's social and emotional skills at school? What is the role of the teacher? These are the questions that guide the reflection in the first theoretical part of the thesis. The first chapter presents the theoretical model of tSEL (Transformative Social and Emotional Learning), developed by the CASEL research group at the end of the 1990s. It is a possible way to work on children’s social and emotional skills. School has a fundamental role in the development of students’ SEL skills and in the promotion of a more equal, just and inclusive society. The second chapter reflects on the role of children's literature in the development of readers' emotional and social skills. Stories allow children to interact with lives, ideas, perspectives and experiences different from their own. In this way they can increase their empathic skills and learn positive behavior models. The third chapter analyzes the mediation role of the teacher, who, through effective teaching methods and practices, can make the reading experience more significant. The second part of the thesis is about the presentation of the experimental research project "LUCIA AND VIRGINIA: TWO NEW FRIENDS", carried out in January 2024 in a primary school in Bergen (Norway). It is a didactic-literary project based on the reading of two picturebooks able to stimulate the social and emotional skills of students.
2024
LUCIA and VIRGINIA: TWO NEW FRIENDS. Picturebooks and development of social and emotional skills in a Norwegian primary school.
Che ruolo hanno le abilità sociali ed emozionali nello sviluppo dell’individuo e nella formazione di una società inclusiva? Come gli albi illustrati possono promuovere lo sviluppo delle abilità sociali ed emozionali dei bambini a scuola? Che ruolo ha l’insegnante in tutto questo? Queste sono le domande che guidano la riflessione nella prima parte teorica della tesi. Nel primo capitolo viene presentato il modello teorico del tSEL (Transformative Social and Emotional Learning), elaborato dal gruppo di ricerca CASEL alla fine degli anni Novanta; esso è una possibile via percorribile per lavorare sulle competenze sociali ed emotive dei bambini e delle bambine. La scuola ha un ruolo fondamentale nello sviluppo delle abilità SEL degli studenti e delle studentesse e nella promozione di una società più equa, giusta e inclusiva. Nel secondo capitolo si riflette sul ruolo della letteratura per l’infanzia nello sviluppo delle capacità emozionali e sociali dei lettori. Le storie, infatti, permettono ai bambini e alle bambine di confrontarsi con vite, idee, prospettive ed esperienze differenti dalla propria. In questo modo essi possono aumentare le loro capacità empatiche e apprendere modelli di comportamento positivi. Nel terzo capitolo viene analizzato il ruolo di mediazione dell’insegnante, che, attraverso metodologie e pratiche didattiche efficaci, può rendere l’esperienza di lettura ancora più significativa. La seconda parte della tesi riguarda la presentazione del progetto di ricerca sperimentale “LUCIA E VIRGINIA: DUE NUOVE AMICHE”, realizzato a gennaio 2024 all’interno di una scuola primaria a Bergen, in Norvegia. Esso è un percorso didattico-letterario basato sulla lettura di due albi illustrati capaci di stimolare le abilità sociali ed emotive degli studenti e delle studentesse.
SEL
letteratura infanzia
inclusione
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Mecenero_Chiara.pdf

accesso riservato

Dimensione 4.05 MB
Formato Adobe PDF
4.05 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/83671