People with Autistic Spectrum Disorder typically shows social and relational difficulties. Not only that: they might show cognitive difficulties, language problems and motor development limitations. De Lange et al. (2024) underlines the existence of a close relationship between cognitive and motor process, and characteristics of autism. Developmental profiles of people with autism are complex and they might have serious difficulties in adaption to the environment. Presence of a compromission in motor ability makes even more difficult in social participation, and this because motor represent a vehicle to be in relationship with other. This thesis is proposed to collect the young boys’ and children’s parents’ and therapists’ point of view regards to the motor abilities. The group is composed of 44 patients with an age between 7 and 25 years of age, taken in charge at Fondazione Bambini e Autismo (in Pordenone). Parents’ and therapists’ thoughts are related to autistic symptoms’ severity, to sensorial impairment, to social and cognitive and adaptment to everyday context.

Le persone con disturbo dello spettro autistico presentano principalmente difficoltà socio-relazionali, ma non solo, possono mostrare difficoltà cognitive, problemi di linguaggio e anche limiti nell’apprendimento motorio. De Lange et al. (2024) sottolineano l’esistenza di una stretta relazione tra processi motori, cognitivi e caratteristiche dell’autismo. I profili di sviluppo di persone con autismo sono complessi e proprio per questo possono incontrare severe difficoltà nell’adattamento all’ambiente. La presenza di una compromissione in ambito motorio crea un ulteriore elemento di ostacolo alla partecipazione sociale in quanto il motorio rappresenta un mezzo con cui mettersi in relazione con l’altro. Questa tesi si propone di raccogliere il punto di vista di genitori e terapisti di bambini e ragazzi con autismo rispetto le loro abilità motorie. Si tratta di un gruppo di 44 pazienti di età compresa tra i 7 e i 25 anni, seguiti presso la Fondazione Bambini e Autismo (Pordenone). I pareri raccolti da genitori e terapisti sono messi in relazione alla gravità dei sintomi autistici, alle compromissioni sensoriali, ai limiti cognitivi, sociali e di adattamento al contesto quotidiano.

Autismo e Sviluppo Motorio: analisi delle risposte di genitori e terapisti alla checklist MABC-3

MEMORI, MIRCO
2024/2025

Abstract

People with Autistic Spectrum Disorder typically shows social and relational difficulties. Not only that: they might show cognitive difficulties, language problems and motor development limitations. De Lange et al. (2024) underlines the existence of a close relationship between cognitive and motor process, and characteristics of autism. Developmental profiles of people with autism are complex and they might have serious difficulties in adaption to the environment. Presence of a compromission in motor ability makes even more difficult in social participation, and this because motor represent a vehicle to be in relationship with other. This thesis is proposed to collect the young boys’ and children’s parents’ and therapists’ point of view regards to the motor abilities. The group is composed of 44 patients with an age between 7 and 25 years of age, taken in charge at Fondazione Bambini e Autismo (in Pordenone). Parents’ and therapists’ thoughts are related to autistic symptoms’ severity, to sensorial impairment, to social and cognitive and adaptment to everyday context.
2024
Autism and Motor Development: analysis of parents' and therapists' responses to the MABC-3 checklist
Le persone con disturbo dello spettro autistico presentano principalmente difficoltà socio-relazionali, ma non solo, possono mostrare difficoltà cognitive, problemi di linguaggio e anche limiti nell’apprendimento motorio. De Lange et al. (2024) sottolineano l’esistenza di una stretta relazione tra processi motori, cognitivi e caratteristiche dell’autismo. I profili di sviluppo di persone con autismo sono complessi e proprio per questo possono incontrare severe difficoltà nell’adattamento all’ambiente. La presenza di una compromissione in ambito motorio crea un ulteriore elemento di ostacolo alla partecipazione sociale in quanto il motorio rappresenta un mezzo con cui mettersi in relazione con l’altro. Questa tesi si propone di raccogliere il punto di vista di genitori e terapisti di bambini e ragazzi con autismo rispetto le loro abilità motorie. Si tratta di un gruppo di 44 pazienti di età compresa tra i 7 e i 25 anni, seguiti presso la Fondazione Bambini e Autismo (Pordenone). I pareri raccolti da genitori e terapisti sono messi in relazione alla gravità dei sintomi autistici, alle compromissioni sensoriali, ai limiti cognitivi, sociali e di adattamento al contesto quotidiano.
Autismo
Abilità motoria
MABC-3
Età evolutiva
Sensorialità
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/86700