Death Education is a delicate and crucial topic that has begun to emerge in recent years within the educational debate, recognizing its importance for the emotional and cognitive development of children. It aims to address and overcome the taboo of death, preparing students to manage experiences of loss and grief with emotional balance. This thesis is part of the ILTedu project, a research initiative coordinated by Professors Ines Testoni, Lea Ferrari, and Teresa Maria Sgaramella, affiliated with the FISPPA Department at the University of Padua. The project seeks to explore how the topic of death is addressed in school settings, with particular attention to the perceptions and practices of future teachers. The main goal of the research is to understand the level of preparation of pre-service teachers, their emotional resistance, and the educational strategies they employ to tackle this sensitive subject in the classroom. The research, experimental in nature, is based on the administration of a questionnaire to a sample of students enrolled in the Primary Education Sciences degree program. The aim is to collect both quantitative and qualitative data regarding their opinions and attitudes toward Death Education. This approach allows for an in-depth analysis of their preparedness and awareness when it comes to dealing with issues of loss and grief. The findings, in line with the objectives of the ILTedu project, will provide valuable insights for improving teacher training, highlighting both the challenges and opportunities in addressing the topic of death in primary schools and encouraging reflection on best practices for dealing with grief in a sensitive and competent manner.
La Death Education (educazione alla morte) è un tema delicato e cruciale che ha iniziato a emergere negli ultimi anni nel dibattito educativo, riconoscendone l'importanza per lo sviluppo emotivo e cognitivo dei bambini. Essa si propone di affrontare e superare il tabù della morte, preparando gli studenti a gestire con equilibrio emotivo le esperienze legate alla perdita e al lutto. Questa tesi si inserisce all'interno del progetto ILTedu, una ricerca coordinata dalle prof.sse Ines Testoni, Lea Ferrari e Teresa Maria Sgaramella, afferenti al dipartimento FISPPA dell'Università di Padova, che mira a esplorare come il tema della morte venga trattato nel contesto scolastico, con particolare attenzione alle percezioni e alle pratiche adottate dai futuri insegnanti. L'obiettivo principale della ricerca è comprendere il livello di preparazione dei docenti in formazione, le loro resistenze emotive e le strategie didattiche utilizzate in aula per affrontare questo argomento sensibile. La ricerca, di natura sperimentale, si basa sulla somministrazione di un questionario a un campione di studenti di Scienze della Formazione Primaria, al fine di raccogliere dati quantitativi e qualitativi riguardo le loro opinioni e atteggiamenti verso la Death Education. Questo approccio permette di valutare l'efficacia di un intervento educativo mirato sulla consapevolezza e gestione del lutto. I risultati della ricerca, in linea con gli obiettivi del progetto ILTedu, offriranno spunti significativi per migliorare la formazione dei futuri insegnanti, evidenziando le sfide e le opportunità nel trattare il tema della morte nelle scuole primarie e promuovendo una riflessione sulle migliori pratiche per affrontare il lutto in modo sensibile e competente. La Death Education (educazione alla morte) è un tema delicato e cruciale che ha iniziato a emergere negli ultimi anni nel dibattito educativo, riconoscendone l'importanza per lo sviluppo emotivo e cognitivo dei bambini. Essa si propone di affrontare e superare il tabù della morte, preparando gli studenti a gestire con equilibrio emotivo le esperienze legate alla perdita e al lutto. Questa tesi si inserisce all'interno del progetto ILTedu, una ricerca coordinata dalle prof.sse Ines Testoni, Lea Ferrari e Teresa Maria Sgaramella, afferenti al dipartimento FISPPA dell'Università di Padova, che mira a esplorare come il tema della morte venga trattato nel contesto scolastico, con particolare attenzione alle percezioni e alle pratiche adottate dai futuri insegnanti. L'obiettivo principale della ricerca è comprendere il livello di preparazione dei docenti in formazione, le loro resistenze emotive e le strategie didattiche utilizzate in aula per affrontare questo argomento sensibile. La ricerca, di natura sperimentale, si basa sulla somministrazione di un questionario a un campione di studenti di Scienze della Formazione Primaria, al fine di raccogliere dati quantitativi e qualitativi riguardo le loro opinioni e atteggiamenti verso la Death Education. Questo approccio permette di valutare l'efficacia di un intervento educativo mirato sulla consapevolezza e gestione del lutto. I risultati della ricerca, in linea con gli obiettivi del progetto ILTedu, offriranno spunti significativi per migliorare la formazione dei futuri insegnanti, evidenziando le sfide e le opportunità nel trattare il tema della morte nelle scuole primarie e promuovendo una riflessione sulle migliori pratiche per affrontare il lutto in modo sensibile e competente.
Formare alla vita attraverso la morte: un'indagine sulla Death Education tra futuri insegnati
BENETAZZO, LAURA
2024/2025
Abstract
Death Education is a delicate and crucial topic that has begun to emerge in recent years within the educational debate, recognizing its importance for the emotional and cognitive development of children. It aims to address and overcome the taboo of death, preparing students to manage experiences of loss and grief with emotional balance. This thesis is part of the ILTedu project, a research initiative coordinated by Professors Ines Testoni, Lea Ferrari, and Teresa Maria Sgaramella, affiliated with the FISPPA Department at the University of Padua. The project seeks to explore how the topic of death is addressed in school settings, with particular attention to the perceptions and practices of future teachers. The main goal of the research is to understand the level of preparation of pre-service teachers, their emotional resistance, and the educational strategies they employ to tackle this sensitive subject in the classroom. The research, experimental in nature, is based on the administration of a questionnaire to a sample of students enrolled in the Primary Education Sciences degree program. The aim is to collect both quantitative and qualitative data regarding their opinions and attitudes toward Death Education. This approach allows for an in-depth analysis of their preparedness and awareness when it comes to dealing with issues of loss and grief. The findings, in line with the objectives of the ILTedu project, will provide valuable insights for improving teacher training, highlighting both the challenges and opportunities in addressing the topic of death in primary schools and encouraging reflection on best practices for dealing with grief in a sensitive and competent manner.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Benetazzo_Laura.pdf
Accesso riservato
Dimensione
14.84 MB
Formato
Adobe PDF
|
14.84 MB | Adobe PDF |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/87311