This thesis analyzes the influence of the development of logical skills on reading comprehension in primary school, through an experimental educational program implemented in a fourth-grade class. The aim of the research is to assess whether an approach based on logic can improve text comprehension skills. The tool used to detect possible changes in these skills among students is the administration of INVALSI Italian tests for fifth grade, selected from the INVALSI archive of previous years, at three different times: before the educational program, at its conclusion, and six months after the end of the program. The methodology combines a theoretical analysis, based on specialized bibliographic references and official documents, with an empirical investigation that includes questionnaires for teachers and students, field observations, and a structured educational intervention. The proposed program consisted of five sessions focused on the use of logical connectives, the verification of the truth value of propositions, and metacognitive reflection in the process of text comprehension. The results show a significant improvement in the inferential and metacognitive abilities of the participating students, suggesting that integrating logic into educational programs can be an effective strategy for enhancing reading comprehension. The conclusions point to the potential for replicating this approach in other educational settings, with the possibility of applying it to a broader student population.

La tesi analizza l’influenza dello sviluppo delle competenze logiche sulla comprensione del testo nella scuola primaria, attraverso un percorso didattico sperimentale proposto a una classe quarta. L’obiettivo della ricerca è verificare se un approccio basato sulla logica possa migliorare le abilità di comprensione del testo. Lo strumento utilizzato per rilevare eventuali cambiamenti in tali competenze negli alunni è la somministrazione di Prove INVALSI di Italiano per la classe quinta, attingendo dall’archivio INVALSI di precedenti annualità, in tre momenti: prima del percorso didattico, a percorso terminato e a distanza di sei mesi dal termine del percorso. La metodologia adottata combina un’analisi teorica, basata su riferimenti bibliografici specialistici e documenti ufficiali, con un’indagine empirica che include questionari rivolti a docenti e studenti, osservazioni sul campo e un intervento didattico strutturato. Il percorso proposto si è articolato in cinque incontri, focalizzati sull’uso dei connettivi logici, sulla verifica del valore di verità delle proposizioni e sulla riflessione metacognitiva nel processo di comprensione del testo. I risultati evidenziano un miglioramento significativo nelle capacità inferenziali e metacognitive degli studenti coinvolti, suggerendo che l’integrazione della logica nei percorsi didattici può rappresentare una strategia efficace per il potenziamento della comprensione del testo. Le conclusioni indicano la possibilità di replicare questo approccio in altri contesti educativi, con potenzialità di applicazione a una platea scolastica più ampia.

Potenziare la comprensione del testo attraverso la logica: un percorso didattico per la scuola primaria

PITTERI, ALBERTO
2024/2025

Abstract

This thesis analyzes the influence of the development of logical skills on reading comprehension in primary school, through an experimental educational program implemented in a fourth-grade class. The aim of the research is to assess whether an approach based on logic can improve text comprehension skills. The tool used to detect possible changes in these skills among students is the administration of INVALSI Italian tests for fifth grade, selected from the INVALSI archive of previous years, at three different times: before the educational program, at its conclusion, and six months after the end of the program. The methodology combines a theoretical analysis, based on specialized bibliographic references and official documents, with an empirical investigation that includes questionnaires for teachers and students, field observations, and a structured educational intervention. The proposed program consisted of five sessions focused on the use of logical connectives, the verification of the truth value of propositions, and metacognitive reflection in the process of text comprehension. The results show a significant improvement in the inferential and metacognitive abilities of the participating students, suggesting that integrating logic into educational programs can be an effective strategy for enhancing reading comprehension. The conclusions point to the potential for replicating this approach in other educational settings, with the possibility of applying it to a broader student population.
2024
Enhancing reading comprehension through Logic: A didactic approach for primary education
La tesi analizza l’influenza dello sviluppo delle competenze logiche sulla comprensione del testo nella scuola primaria, attraverso un percorso didattico sperimentale proposto a una classe quarta. L’obiettivo della ricerca è verificare se un approccio basato sulla logica possa migliorare le abilità di comprensione del testo. Lo strumento utilizzato per rilevare eventuali cambiamenti in tali competenze negli alunni è la somministrazione di Prove INVALSI di Italiano per la classe quinta, attingendo dall’archivio INVALSI di precedenti annualità, in tre momenti: prima del percorso didattico, a percorso terminato e a distanza di sei mesi dal termine del percorso. La metodologia adottata combina un’analisi teorica, basata su riferimenti bibliografici specialistici e documenti ufficiali, con un’indagine empirica che include questionari rivolti a docenti e studenti, osservazioni sul campo e un intervento didattico strutturato. Il percorso proposto si è articolato in cinque incontri, focalizzati sull’uso dei connettivi logici, sulla verifica del valore di verità delle proposizioni e sulla riflessione metacognitiva nel processo di comprensione del testo. I risultati evidenziano un miglioramento significativo nelle capacità inferenziali e metacognitive degli studenti coinvolti, suggerendo che l’integrazione della logica nei percorsi didattici può rappresentare una strategia efficace per il potenziamento della comprensione del testo. Le conclusioni indicano la possibilità di replicare questo approccio in altri contesti educativi, con potenzialità di applicazione a una platea scolastica più ampia.
Comprensione
Logica
Didattica
Italiano
Percorso didattico
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Pitteri_Alberto.pdf

Accesso riservato

Dimensione 16.91 MB
Formato Adobe PDF
16.91 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/87340