In today’s educational context, peer collaboration and cooperation are recognized as key competences for promoting an inclusive and participatory school environment. This thesis explores how trust, active listening, and creative expression can serve as fundamental educational levers to foster collaborative and cooperative practices from the early years of primary school. The aim of the study is to investigate whether and how structured activities can support the development of meaningful collaborative and cooperative relationships among children. The guiding research question is: How does peer collaboration promote mutual trust, listening, and creativity in a primary educational context? The adopted methodology is qualitative, designed as a case study within a primary school classroom. The experimental path was documented through observations, grids, questionnaires, and a focus group. The results show an improvement in the quality of peer interactions, an increased willingness to listen, and greater creative engagement in group activities. In conclusion, the study highlights the transformative potential of peer collaboration and cooperation, emphasizing the importance of intentional and reflective educational practices to strengthen inclusion and relational development in school settings.

Nel contesto scolastico contemporaneo, la collaborazione e la cooperazione tra pari sono riconosciute come competenze chiave per promuovere una scuola inclusiva e partecipativa. La tesi esplora come fiducia, ascolto attivo ed espressione creativa possano costituire leve educative fondamentali per sviluppare pratiche collaborative e cooperative già nella scuola primaria. Lo scopo del lavoro è indagare se e come attività strutturate possano favorire relazioni collaborative e cooperative significative tra bambini. La domanda di ricerca guida è: in che modo la collaborazione tra pari promuove fiducia reciproca, ascolto e creatività in un contesto educativo primario? La metodologia adottata è qualitativa, configurata come studio di caso all’interno di una classe primaria. Il percorso sperimentale è stato documentato attraverso osservazioni, griglie, questionari e focus group. I risultati mostrano un incremento nella qualità delle interazioni, nella disponibilità all’ascolto e nella partecipazione creativa alle attività di gruppo. In conclusione, il lavoro evidenzia il potenziale trasformativo della collaborazione e della cooperazione tra pari, sottolineando l’importanza di percorsi intenzionali e riflessivi per consolidare pratiche educative orientate all’inclusione e alla crescita relazionale.

Promuovere fiducia, ascolto attivo, espressione creativa alla scuola primaria. Pratiche educative volte alla collaborazione e alla cooperazione.

CIOTTI, ANDREA
2024/2025

Abstract

In today’s educational context, peer collaboration and cooperation are recognized as key competences for promoting an inclusive and participatory school environment. This thesis explores how trust, active listening, and creative expression can serve as fundamental educational levers to foster collaborative and cooperative practices from the early years of primary school. The aim of the study is to investigate whether and how structured activities can support the development of meaningful collaborative and cooperative relationships among children. The guiding research question is: How does peer collaboration promote mutual trust, listening, and creativity in a primary educational context? The adopted methodology is qualitative, designed as a case study within a primary school classroom. The experimental path was documented through observations, grids, questionnaires, and a focus group. The results show an improvement in the quality of peer interactions, an increased willingness to listen, and greater creative engagement in group activities. In conclusion, the study highlights the transformative potential of peer collaboration and cooperation, emphasizing the importance of intentional and reflective educational practices to strengthen inclusion and relational development in school settings.
2024
Promote trust, active listening, creative expression in primary school. Educational practices aimed at collaboration and cooperation.
Nel contesto scolastico contemporaneo, la collaborazione e la cooperazione tra pari sono riconosciute come competenze chiave per promuovere una scuola inclusiva e partecipativa. La tesi esplora come fiducia, ascolto attivo ed espressione creativa possano costituire leve educative fondamentali per sviluppare pratiche collaborative e cooperative già nella scuola primaria. Lo scopo del lavoro è indagare se e come attività strutturate possano favorire relazioni collaborative e cooperative significative tra bambini. La domanda di ricerca guida è: in che modo la collaborazione tra pari promuove fiducia reciproca, ascolto e creatività in un contesto educativo primario? La metodologia adottata è qualitativa, configurata come studio di caso all’interno di una classe primaria. Il percorso sperimentale è stato documentato attraverso osservazioni, griglie, questionari e focus group. I risultati mostrano un incremento nella qualità delle interazioni, nella disponibilità all’ascolto e nella partecipazione creativa alle attività di gruppo. In conclusione, il lavoro evidenzia il potenziale trasformativo della collaborazione e della cooperazione tra pari, sottolineando l’importanza di percorsi intenzionali e riflessivi per consolidare pratiche educative orientate all’inclusione e alla crescita relazionale.
Fiducia
Ascolto attivo
Espressione creativa
Collaborazione
Cooperazione
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Ciotti_Andrea.pdf

accesso aperto

Dimensione 2.77 MB
Formato Adobe PDF
2.77 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/87513