This thesis explores the theme of intercultural pedagogy and its application in Italian primary schools, with a particular focus on the context of Padua. Following an initial theoretical framework, the research centers on a qualitative analysis based on interviews with teachers from two primary schools located in socially and demographically distinct areas: Arcella, a neighborhood with a high number of foreign students, and the historic city center, where this presence is lower. The comparison allowed for an evaluation of how the number of foreign pupils can influence inclusive pedagogical practices. Teachers’ perspectives highlighted strategies, challenges, and limitations of intercultural education in primary school settings.

La tesi esplora il tema della pedagogia interculturale e la sua applicazione nelle scuole primarie italiane, con un focus particolare sul contesto padovano. Dopo un inquadramento teorico iniziale, l’indagine si concentra su un’analisi qualitativa attraverso interviste a insegnanti di due scuole primarie situate in aree socio-demografiche differenti: l’Arcella, quartiere ad alta presenza di alunni stranieri, e il centro storico. Il confronto ha permesso di evidenziare come il numero di alunni stranieri possa influenzare le pratiche inclusive adottate. Le interviste delle insegnanti hanno messo in luce strategie, sfide e limiti dell’insegnamento interculturale nella scuola primaria.

Pedagogia interculturale nelle scuole primarie: un'analisi comparativa tra due istituti di Padova

PISCIOTTU, SARA
2024/2025

Abstract

This thesis explores the theme of intercultural pedagogy and its application in Italian primary schools, with a particular focus on the context of Padua. Following an initial theoretical framework, the research centers on a qualitative analysis based on interviews with teachers from two primary schools located in socially and demographically distinct areas: Arcella, a neighborhood with a high number of foreign students, and the historic city center, where this presence is lower. The comparison allowed for an evaluation of how the number of foreign pupils can influence inclusive pedagogical practices. Teachers’ perspectives highlighted strategies, challenges, and limitations of intercultural education in primary school settings.
2024
Intercultural pedagogy in primary schools: a comparative analysis between two institutes in Padova
La tesi esplora il tema della pedagogia interculturale e la sua applicazione nelle scuole primarie italiane, con un focus particolare sul contesto padovano. Dopo un inquadramento teorico iniziale, l’indagine si concentra su un’analisi qualitativa attraverso interviste a insegnanti di due scuole primarie situate in aree socio-demografiche differenti: l’Arcella, quartiere ad alta presenza di alunni stranieri, e il centro storico. Il confronto ha permesso di evidenziare come il numero di alunni stranieri possa influenzare le pratiche inclusive adottate. Le interviste delle insegnanti hanno messo in luce strategie, sfide e limiti dell’insegnamento interculturale nella scuola primaria.
pedagogia
interculturale
inclusione
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Pisciottu_Sara.pdf

accesso aperto

Dimensione 1.18 MB
Formato Adobe PDF
1.18 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/88075