This thesis explores the evolution of training practices, with particular attention to the transition from in-person to online and blended learning, highlighting their potential and limitations. Following a review of the main learning theories and training models, the analysis focuses on the context of social cooperatives, identifying opportunities, challenges, and specific needs related to continuous professional development. The core of the work is represented by a case study of a Social Cooperative that has implemented online and blended training programs for its internal staff. Through a qualitative analysis of interviews conducted with employees and volunteers, the thesis investigates participants’ perceptions, the meanings they attribute to the experience, and the effectiveness of the adopted training model, highlighting its impact on the organization and those involved. The concluding reflections offer insights for designing more flexible and inclusive training pathways, enhancing the use of technology without neglecting the relational dimension that is particularly central to social work.

La tesi esplora l’evoluzione della formazione, con particolare attenzione al passaggio dalla modalità in presenza a quella online e blended, evidenziandone potenzialità e limiti. Dopo una revisione delle principali teorie dell’apprendimento e dei modelli formativi, l’analisi si concentra sul contesto delle cooperative sociali, evidenziando opportunità, criticità e bisogni specifici legati alla formazione continua. Il fulcro del lavoro è rappresentato dal caso studio di una Cooperativa Sociale che ha implementato percorsi di formazione online e blended destinati al personale interno. Attraverso un'analisi qualitativa delle interviste condotte con dipendenti e volontari, la tesi indaga le percezioni, i significati attribuiti e l'efficacia del modello formativo adottato, mettendo in luce l'impatto sull'organizzazione e sulle persone coinvolte. Le riflessioni conclusive offrono spunti per la progettazione di percorsi formativi più flessibili e inclusivi, valorizzando l'uso delle tecnologie senza trascurare la dimensione relazione che caratterizza soprattutto il lavoro sociale.

Presenza o Online? Caso di studio sull’implementazione della Formazione in una Cooperativa Sociale

CAPPI, ESTER
2024/2025

Abstract

This thesis explores the evolution of training practices, with particular attention to the transition from in-person to online and blended learning, highlighting their potential and limitations. Following a review of the main learning theories and training models, the analysis focuses on the context of social cooperatives, identifying opportunities, challenges, and specific needs related to continuous professional development. The core of the work is represented by a case study of a Social Cooperative that has implemented online and blended training programs for its internal staff. Through a qualitative analysis of interviews conducted with employees and volunteers, the thesis investigates participants’ perceptions, the meanings they attribute to the experience, and the effectiveness of the adopted training model, highlighting its impact on the organization and those involved. The concluding reflections offer insights for designing more flexible and inclusive training pathways, enhancing the use of technology without neglecting the relational dimension that is particularly central to social work.
2024
In-Person or Online? A Case Study on the Implementation of Training in a Social Cooperative
La tesi esplora l’evoluzione della formazione, con particolare attenzione al passaggio dalla modalità in presenza a quella online e blended, evidenziandone potenzialità e limiti. Dopo una revisione delle principali teorie dell’apprendimento e dei modelli formativi, l’analisi si concentra sul contesto delle cooperative sociali, evidenziando opportunità, criticità e bisogni specifici legati alla formazione continua. Il fulcro del lavoro è rappresentato dal caso studio di una Cooperativa Sociale che ha implementato percorsi di formazione online e blended destinati al personale interno. Attraverso un'analisi qualitativa delle interviste condotte con dipendenti e volontari, la tesi indaga le percezioni, i significati attribuiti e l'efficacia del modello formativo adottato, mettendo in luce l'impatto sull'organizzazione e sulle persone coinvolte. Le riflessioni conclusive offrono spunti per la progettazione di percorsi formativi più flessibili e inclusivi, valorizzando l'uso delle tecnologie senza trascurare la dimensione relazione che caratterizza soprattutto il lavoro sociale.
formazione online
blended learnig
cooperativa sociale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/88749