The thesis explores the impact of Large Language Models (LLMs) on adolescents, with particular attention to psychological and educational contexts. The first part analyzes the technical functioning of LLMs, the risks of epistemic exclusion, access asymmetries, and ethical and environmental implications. The second part focuses on the use of LLMs in psychological support contexts, with particular attention to chatbots and the forms of interaction as perceived by adolescents. The third part examines educational applications of LLMs, highlighting risks, actual uses, and possibilities for participation. The thesis adopts a community psychology perspective.

La tesi esplora l’impatto dei Large Language Model (LLM) sugli adolescenti con particolare attenzione agli ambiti psicologico ed educativo. Nella prima parte si analizzano il funzionamento tecnico dei modelli, i rischi di esclusione epistemica, le asimmetrie nell’accesso e le implicazioni etiche e ambientali. La seconda parte approfondisce l’uso degli LLM nei contesti di supporto psicologico, con particolare attenzione ai chatbot e alle forme di interazione percepite dagli adolescenti. La terza parte esamina le applicazioni educative degli LLM, mettendo in luce rischi, usi reali e possibilità di partecipazione. La tesi adotta una prospettiva di psicologia di comunità.

Adolescenti e Large Language Model: rischi, pratiche e partecipazione

BURAN, LUCA
2024/2025

Abstract

The thesis explores the impact of Large Language Models (LLMs) on adolescents, with particular attention to psychological and educational contexts. The first part analyzes the technical functioning of LLMs, the risks of epistemic exclusion, access asymmetries, and ethical and environmental implications. The second part focuses on the use of LLMs in psychological support contexts, with particular attention to chatbots and the forms of interaction as perceived by adolescents. The third part examines educational applications of LLMs, highlighting risks, actual uses, and possibilities for participation. The thesis adopts a community psychology perspective.
2024
Adolescents and Large Language Models: risks, practices, and participation
La tesi esplora l’impatto dei Large Language Model (LLM) sugli adolescenti con particolare attenzione agli ambiti psicologico ed educativo. Nella prima parte si analizzano il funzionamento tecnico dei modelli, i rischi di esclusione epistemica, le asimmetrie nell’accesso e le implicazioni etiche e ambientali. La seconda parte approfondisce l’uso degli LLM nei contesti di supporto psicologico, con particolare attenzione ai chatbot e alle forme di interazione percepite dagli adolescenti. La terza parte esamina le applicazioni educative degli LLM, mettendo in luce rischi, usi reali e possibilità di partecipazione. La tesi adotta una prospettiva di psicologia di comunità.
Adolescenti
Large Language Model
LLM
Psicologia comunità
IA
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Buran_Luca.pdf

accesso aperto

Dimensione 344.6 kB
Formato Adobe PDF
344.6 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/90810