This thesis originates from the desire to understand and explore the role that the natural environment can play in promoting children’s well-being and cognitive functioning. In recent years, the topic has attracted growing interest within the scientific community, which has begun to recognize the restorative and educational value of contact with nature. Through a review of theoretical literature and the analysis of specific scientific studies, the thesis examines the benefits that natural environments can have on children’s attention, cognitive functions, and emotional well-being. In particular, it deepens the discussion of the main theoretical models that explain the positive effects of nature on the human mind and analyzes studies highlighting cognitive and emotional improvements in children regularly exposed to natural settings. The purpose of this work is to raise awareness among educators, teachers, and childhood professionals about the importance of including contact with nature in educational pathways—not just as a background, but as an active part of children’s educational experience and development.

Questo elaborato nasce dal desiderio di comprendere ed approfondire il ruolo che l’ambiente naturale può avere nel promuovere il benessere e il funzionamento cognitivo nei bambini. Negli ultimi anni, il tema ha suscitato crescente interesse da parte della comunità scientifica, che ha iniziato a riconoscere il valore rigenerativo e educativo del contatto con la natura. Attraverso una revisione della letteratura teorica e l'analisi di specifici articoli scientifici, la tesi esamina i benefici che gli ambienti naturali possono avere sull’attenzione, sulle funzioni cognitive e sulla benessere emotivo nei bambini. In particolare, vengono approfonditi i principali modelli teorici che spiegano gli effetti positivi della natura sulla mente umana e vengono analizzati studi che evidenziano miglioramenti cognitivi ed emotivi nei bambini esposti regolarmente a contesti naturali. L’obiettivo dell'elaborato è quello di sensibilizzare figure come: educatori, insegnanti e professionisti dell’infanzia sull’importanza di includere il contatto con la natura nei percorsi educativi: non solo come sfondo, ma come parte attiva dell’esperienza educativa e dello sviluppo dei bambini.

L'impatto dell'ambiente naturale sul benessere e funzionamento cognitivo nei bambini

CELLA, GIORGIA
2024/2025

Abstract

This thesis originates from the desire to understand and explore the role that the natural environment can play in promoting children’s well-being and cognitive functioning. In recent years, the topic has attracted growing interest within the scientific community, which has begun to recognize the restorative and educational value of contact with nature. Through a review of theoretical literature and the analysis of specific scientific studies, the thesis examines the benefits that natural environments can have on children’s attention, cognitive functions, and emotional well-being. In particular, it deepens the discussion of the main theoretical models that explain the positive effects of nature on the human mind and analyzes studies highlighting cognitive and emotional improvements in children regularly exposed to natural settings. The purpose of this work is to raise awareness among educators, teachers, and childhood professionals about the importance of including contact with nature in educational pathways—not just as a background, but as an active part of children’s educational experience and development.
2024
The impact of the natural environment on well-being and cognitive functioning in children
Questo elaborato nasce dal desiderio di comprendere ed approfondire il ruolo che l’ambiente naturale può avere nel promuovere il benessere e il funzionamento cognitivo nei bambini. Negli ultimi anni, il tema ha suscitato crescente interesse da parte della comunità scientifica, che ha iniziato a riconoscere il valore rigenerativo e educativo del contatto con la natura. Attraverso una revisione della letteratura teorica e l'analisi di specifici articoli scientifici, la tesi esamina i benefici che gli ambienti naturali possono avere sull’attenzione, sulle funzioni cognitive e sulla benessere emotivo nei bambini. In particolare, vengono approfonditi i principali modelli teorici che spiegano gli effetti positivi della natura sulla mente umana e vengono analizzati studi che evidenziano miglioramenti cognitivi ed emotivi nei bambini esposti regolarmente a contesti naturali. L’obiettivo dell'elaborato è quello di sensibilizzare figure come: educatori, insegnanti e professionisti dell’infanzia sull’importanza di includere il contatto con la natura nei percorsi educativi: non solo come sfondo, ma come parte attiva dell’esperienza educativa e dello sviluppo dei bambini.
Ambiente naturale
Benessere
Cognizione
Natura e bambini
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Giorgia_Cella_TESI_ (2).pdf

accesso aperto

Dimensione 564.71 kB
Formato Adobe PDF
564.71 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/90822