This thesis explores the topic of disclosing HIV-positive status to school-age children (6–11 years), focusing on the psychological, relational, and cultural implications of the process. Through a review of the scientific literature, the thesis critically examines a pathway marked by numerous barriers that interfere with the recommendations of major international guidelines. The first chapter outlines the developmental characteristics of the child and their impact on understanding illness. The second delves into the various modes of disclosure, the factors that facilitate or hinder it, and its possible emotional and behavioral consequences. The third chapter offers a theoretical interpretation of the phenomenon in light of the Developmental Niche and Caring Niche models. The work is grounded in the recognition of the child’s right to be informed and involved in their care plan, in accordance with their age, maturity, cultural and social background.

Il presente lavoro di tesi esplora il tema della comunicazione della sieropositività ai bambini in età scolare (6–11 anni), focalizzandosi sulle implicazioni psicologiche, relazionali e culturali del processo. Attraverso una revisione della letteratura scientifica, la tesi intende analizzare criticamente un percorso segnato da numerose barriere, che interferiscono con le raccomandazioni delle principali linee guida internazionali. Il primo capitolo inquadra le caratteristiche evolutive del bambino e il loro impatto sulla comprensione della malattia. Il secondo approfondisce le diverse modalità di disclosure, i fattori che la facilitano o la ostacolano, le sue possibili conseguenze sul piano emotivo e comportamentale. Il terzo capitolo propone una lettura teorica del fenomeno alla luce dei modelli teorici della Developmental Niche e della Caring Niche. L’elaborato si fonda sul riconoscimento del diritto del bambino a essere informato e coinvolto nel proprio progetto di cura, nel rispetto della sua età, maturità e del contesto culturale e sociale di appartenenza.

Infanzia e HIV: comunicare la sieropositività al bambino in età scolare

DA RE, ANNACHIARA
2024/2025

Abstract

This thesis explores the topic of disclosing HIV-positive status to school-age children (6–11 years), focusing on the psychological, relational, and cultural implications of the process. Through a review of the scientific literature, the thesis critically examines a pathway marked by numerous barriers that interfere with the recommendations of major international guidelines. The first chapter outlines the developmental characteristics of the child and their impact on understanding illness. The second delves into the various modes of disclosure, the factors that facilitate or hinder it, and its possible emotional and behavioral consequences. The third chapter offers a theoretical interpretation of the phenomenon in light of the Developmental Niche and Caring Niche models. The work is grounded in the recognition of the child’s right to be informed and involved in their care plan, in accordance with their age, maturity, cultural and social background.
2024
HIV in Childhood: Disclosing Seropositivity to School-Age Children
Il presente lavoro di tesi esplora il tema della comunicazione della sieropositività ai bambini in età scolare (6–11 anni), focalizzandosi sulle implicazioni psicologiche, relazionali e culturali del processo. Attraverso una revisione della letteratura scientifica, la tesi intende analizzare criticamente un percorso segnato da numerose barriere, che interferiscono con le raccomandazioni delle principali linee guida internazionali. Il primo capitolo inquadra le caratteristiche evolutive del bambino e il loro impatto sulla comprensione della malattia. Il secondo approfondisce le diverse modalità di disclosure, i fattori che la facilitano o la ostacolano, le sue possibili conseguenze sul piano emotivo e comportamentale. Il terzo capitolo propone una lettura teorica del fenomeno alla luce dei modelli teorici della Developmental Niche e della Caring Niche. L’elaborato si fonda sul riconoscimento del diritto del bambino a essere informato e coinvolto nel proprio progetto di cura, nel rispetto della sua età, maturità e del contesto culturale e sociale di appartenenza.
HIV disclosure
bambini
comunicazione
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/90833