The verb to teach derives from the Late Latin insignare, meaning "to imprint a mark". This etymology suggests that teaching is not merely the transmission of information or knowledge, but rather the act of leaving a lasting impression on the mind and heart of the learner. Teaching is therefore a profoundly relational act, one that involves attentive listening, emotional closeness, and the ability to establish a meaningful connection with the other.

Il verbo insegnare deriva dal latino tardo insignare, che significa “imprimere un segno”. Questa etimologia ci suggerisce che insegnare non è soltanto trasmettere informazioni o nozioni, ma lasciare un’impronta duratura nella mente e nel cuore di chi apprende. Insegnare è quindi un atto profondamente relazionale, che implica ascolto, vicinanza emotiva e capacità di entrare in connessione con l’altro.

Attenzione o disattenzione? La risposta è relazione!

VISPARELLI, MATILDE
2024/2025

Abstract

The verb to teach derives from the Late Latin insignare, meaning "to imprint a mark". This etymology suggests that teaching is not merely the transmission of information or knowledge, but rather the act of leaving a lasting impression on the mind and heart of the learner. Teaching is therefore a profoundly relational act, one that involves attentive listening, emotional closeness, and the ability to establish a meaningful connection with the other.
2024
Attention or inattention? The answer is relationsihip!
Il verbo insegnare deriva dal latino tardo insignare, che significa “imprimere un segno”. Questa etimologia ci suggerisce che insegnare non è soltanto trasmettere informazioni o nozioni, ma lasciare un’impronta duratura nella mente e nel cuore di chi apprende. Insegnare è quindi un atto profondamente relazionale, che implica ascolto, vicinanza emotiva e capacità di entrare in connessione con l’altro.
Relazione
ADHD
Supporto
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Visparelli_Matilde.pdf

accesso aperto

Dimensione 500.41 kB
Formato Adobe PDF
500.41 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/90967