The assessment of parenting skills is a topic of growing scientific and practical importance. This dissertation aims to conduct a systematic review of the literature on testing instruments designed to measure these skills. The functionality of these tools extends from scientific research to the clinical setting—for the assessment of minors and families—to the forensic context, in the field of Technical Consultations (CTU) and other expert services. The analysis focuses on the psychometric properties of available tools, with particular attention to the cross-cultural dimension, which increasingly characterizes our society by introducing significant new variables, whose understanding and analysis is essential for the development of effective and objective psychometrics.

La valutazione delle competenze genitoriali è un tema di crescente rilevanza scientifica e pratica. La seguente tesi si propone di compiere una revisione sistematica della letteratura relativa agli strumenti testistici volti a misurare tali competenze. La funzionalità di questi strumenti si estende dalla ricerca scientifica all'ambito clinico; per l'assessment di minori e nuclei famigliari, fino al contesto forense, nel settore delle Consulenze Tecniche d'Ufficio (CTU) e di altre operazioni peritali. L'analisi si concentra sulle proprietà psicometriche degli strumenti disponibili, con particolare attenzione alla dimensione cross-culturale, la quale caratterizza sempre più la nostra società introducendo rilevanti nuove variabili, la cui comprensione ed analisi è imprescindibile per lo sviluppo di una psicometria efficace ed obiettiva.

Strumenti per la valutazione delle competenze genitoriali: Una revisione della letteratura

ZANARDINI, MICHELA
2024/2025

Abstract

The assessment of parenting skills is a topic of growing scientific and practical importance. This dissertation aims to conduct a systematic review of the literature on testing instruments designed to measure these skills. The functionality of these tools extends from scientific research to the clinical setting—for the assessment of minors and families—to the forensic context, in the field of Technical Consultations (CTU) and other expert services. The analysis focuses on the psychometric properties of available tools, with particular attention to the cross-cultural dimension, which increasingly characterizes our society by introducing significant new variables, whose understanding and analysis is essential for the development of effective and objective psychometrics.
2024
Measurement tools for assessing parenting skills: A literature review
La valutazione delle competenze genitoriali è un tema di crescente rilevanza scientifica e pratica. La seguente tesi si propone di compiere una revisione sistematica della letteratura relativa agli strumenti testistici volti a misurare tali competenze. La funzionalità di questi strumenti si estende dalla ricerca scientifica all'ambito clinico; per l'assessment di minori e nuclei famigliari, fino al contesto forense, nel settore delle Consulenze Tecniche d'Ufficio (CTU) e di altre operazioni peritali. L'analisi si concentra sulle proprietà psicometriche degli strumenti disponibili, con particolare attenzione alla dimensione cross-culturale, la quale caratterizza sempre più la nostra società introducendo rilevanti nuove variabili, la cui comprensione ed analisi è imprescindibile per lo sviluppo di una psicometria efficace ed obiettiva.
Parenting
Assessment
Testing
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Elaborato finale - Michela Zanardini .pdf

Accesso riservato

Dimensione 470.53 kB
Formato Adobe PDF
470.53 kB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/90968