This thesis aims to explore Autism Spectrum Disorder (ASD) by analyzing the intervention strategies and challenges that schools have to face. After an overview of the identification of the disturbance, the first chapter outlines the diagnostic profile based on the DSM-V criteria, with a focus on the specific characteristics affecting the social, communicative, and behavioural functioning of children with autism. The second chapter analyzes the educational needs of children with spectrum disorder and highlights psicoeducational strategies useful for the structuring of spaces, time, communication, relations, and activities. It also underlines the importance of educational alliances between school, family, and therapists, crucial to promote the inclusion and well-being of the child. The third chapter presents a review of the main intervention programs based on scientific evidence, namely the Applied Behavior Analysis (ABA), the TEACCH model and the Early Start Denver Model, by illustrating their principles, methodological strategies and applications in schools. The last chapter deep dives into the challenges of school inclusion, shedding light on the crucial role of teachers and the effective educational practices to promote a fully inclusive school for students with autism spectrum disorder.

La presente tesi intende approfondire il Disturbo dello Spettro dell’Autismo (ASD), analizzando le strategie d’intervento e le diverse sfide a cui la scuola oggi è chiamata a rispondere. Nel primo capitolo, dopo una panoramica storica sul riconoscimento del disturbo, viene delineato il profilo diagnostico secondo i criteri del DSM-V, con un focus sulle caratteristiche peculiari che influenzano il funzionamento sociale, comunicativo e comportamentale dei bambini con autismo. Il secondo capitolo analizza i bisogni educativi dei bambini con disturbo dello spettro e approfondisce le strategie psicoeducative utili alla strutturazione degli spazi, dei tempi, della comunicazione, delle relazioni e delle attività. Viene inoltre sottolineata l’importanza delle alleanze educative tra scuola, famiglia e terapisti, fondamentali per favorire l’inclusione e il benessere del bambino. Il terzo capitolo presenta una rassegna dei principali programmi di intervento basati su evidenze scientifiche, quali l’Applied Behavior Analysis (ABA), il modello TEACCH e l’Early Start Denver Model, illustrandone i principi, le strategie metodologiche e le applicazioni in ambito scolastico. L’ultimo capitolo approfondisce le sfide legate all’inclusione scolastica, mettendo in luce il ruolo fondamentale degli insegnanti e le pratiche educative efficaci per promuovere una scuola realmente inclusiva per gli alunni con disturbo dello spettro autistico.

Il disturbo dello spettro dell’autismo: sfide e strategie d'intervento nella scuola primaria

ANDRIGO, BARBARA
2024/2025

Abstract

This thesis aims to explore Autism Spectrum Disorder (ASD) by analyzing the intervention strategies and challenges that schools have to face. After an overview of the identification of the disturbance, the first chapter outlines the diagnostic profile based on the DSM-V criteria, with a focus on the specific characteristics affecting the social, communicative, and behavioural functioning of children with autism. The second chapter analyzes the educational needs of children with spectrum disorder and highlights psicoeducational strategies useful for the structuring of spaces, time, communication, relations, and activities. It also underlines the importance of educational alliances between school, family, and therapists, crucial to promote the inclusion and well-being of the child. The third chapter presents a review of the main intervention programs based on scientific evidence, namely the Applied Behavior Analysis (ABA), the TEACCH model and the Early Start Denver Model, by illustrating their principles, methodological strategies and applications in schools. The last chapter deep dives into the challenges of school inclusion, shedding light on the crucial role of teachers and the effective educational practices to promote a fully inclusive school for students with autism spectrum disorder.
2024
Autism Spectrum Disorder: challenges and strategies for intervention in primary school
La presente tesi intende approfondire il Disturbo dello Spettro dell’Autismo (ASD), analizzando le strategie d’intervento e le diverse sfide a cui la scuola oggi è chiamata a rispondere. Nel primo capitolo, dopo una panoramica storica sul riconoscimento del disturbo, viene delineato il profilo diagnostico secondo i criteri del DSM-V, con un focus sulle caratteristiche peculiari che influenzano il funzionamento sociale, comunicativo e comportamentale dei bambini con autismo. Il secondo capitolo analizza i bisogni educativi dei bambini con disturbo dello spettro e approfondisce le strategie psicoeducative utili alla strutturazione degli spazi, dei tempi, della comunicazione, delle relazioni e delle attività. Viene inoltre sottolineata l’importanza delle alleanze educative tra scuola, famiglia e terapisti, fondamentali per favorire l’inclusione e il benessere del bambino. Il terzo capitolo presenta una rassegna dei principali programmi di intervento basati su evidenze scientifiche, quali l’Applied Behavior Analysis (ABA), il modello TEACCH e l’Early Start Denver Model, illustrandone i principi, le strategie metodologiche e le applicazioni in ambito scolastico. L’ultimo capitolo approfondisce le sfide legate all’inclusione scolastica, mettendo in luce il ruolo fondamentale degli insegnanti e le pratiche educative efficaci per promuovere una scuola realmente inclusiva per gli alunni con disturbo dello spettro autistico.
spettro autistico
ambito scolastico
strategie didattiche
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Andrigo_Barbara.pdf

Accesso riservato

Dimensione 4.68 MB
Formato Adobe PDF
4.68 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/94490