In an increasingly digitalized cultural context, storytelling has taken on new expressive forms through audiovisual languages that deeply engage younger generations. This thesis explores the educational potential of animated storytelling - specifically digital storytelling and animated video - as tools for developing narrative, critical, and creative skills in primary school. The aim of this work is to examine how Media Education can be integrated into school curricula, promoting a form of media literacy that enables students to become not only consumers but also conscious producers of digital content. The research is structured around a central question: how can a workshop focused on creating an animated story support the acquisition of audiovisual language and media skills? The chosen methodology is action research, carried out through the design and implementation of a didactic project involving two fifth-grade primary school classes. After an initial reading phase and a subsequent writing phase, the students created a short animated film using the cut-out animation technique. The results highlight an increased critical awareness of audiovisual media, as well as the development of narrative, creative and collaboration skills. The activities generated strong emotional engagement from both the students and the educational community involved. In conclusion, the project confirms the effectiveness of digital storytelling as an educational approach for fostering Media Literacy, emphasizing the importance of including such practices in everyday teaching as a concrete response to the formative needs of contemporary society.

In un contesto culturale sempre più digitalizzato, la narrazione ha assunto nuove forme espressive attraverso linguaggi audiovisivi che coinvolgono profondamente le nuove generazioni. La presente tesi indaga le potenzialità educative della narrazione animata - in particolare del digital storytelling e del video d’animazione - come strumenti per sviluppare competenze narrative, critiche e creative nella scuola primaria. Lo scopo del lavoro è esplorare come la Media Education possa integrarsi nei percorsi scolastici, promuovendo un’alfabetizzazione mediale che renda gli studenti non solo fruitori, ma anche produttori consapevoli di contenuti digitali. La ricerca si articola attorno ad una domanda centrale: in che modo un laboratorio finalizzato alla creazione di una storia animata può favorire l’acquisizione del linguaggio audiovisivo e di competenze mediali? Il metodo adottato è quello della ricerca-azione, attraverso la progettazione e realizzazione di un percorso didattico che ha coinvolto due classi quinte di scuola primaria. Gli alunni e le alunne, dopo una prima fase di lettura e una successiva di scrittura, hanno ideato e prodotto un corto d’animazione utilizzando la tecnica del découpage. I risultati evidenziano una maggiore consapevolezza critica nei confronti dei media audiovisivi, oltre che ad uno sviluppo di abilità narrative, creative e collaborative. Le attività hanno suscitato un forte coinvolgimento emotivo da parte degli studenti e della comunità educante coinvolta. In conclusione, il progetto conferma l’efficacia del digital storytelling come approccio educativo per lo sviluppo della Media Literacy, sottolineando l’importanza di includere queste pratiche nella didattica quotidiana come risposta concreta ai bisogni formativi della società contemporanea.

ANIMARE LE STORIE. Percorso laboratoriale di digital storytelling alla scuola primaria

FASSETI, SAMANTA
2024/2025

Abstract

In an increasingly digitalized cultural context, storytelling has taken on new expressive forms through audiovisual languages that deeply engage younger generations. This thesis explores the educational potential of animated storytelling - specifically digital storytelling and animated video - as tools for developing narrative, critical, and creative skills in primary school. The aim of this work is to examine how Media Education can be integrated into school curricula, promoting a form of media literacy that enables students to become not only consumers but also conscious producers of digital content. The research is structured around a central question: how can a workshop focused on creating an animated story support the acquisition of audiovisual language and media skills? The chosen methodology is action research, carried out through the design and implementation of a didactic project involving two fifth-grade primary school classes. After an initial reading phase and a subsequent writing phase, the students created a short animated film using the cut-out animation technique. The results highlight an increased critical awareness of audiovisual media, as well as the development of narrative, creative and collaboration skills. The activities generated strong emotional engagement from both the students and the educational community involved. In conclusion, the project confirms the effectiveness of digital storytelling as an educational approach for fostering Media Literacy, emphasizing the importance of including such practices in everyday teaching as a concrete response to the formative needs of contemporary society.
2024
THE ANIMATION OF STORIES. A digital storytelling workshop in primary school
In un contesto culturale sempre più digitalizzato, la narrazione ha assunto nuove forme espressive attraverso linguaggi audiovisivi che coinvolgono profondamente le nuove generazioni. La presente tesi indaga le potenzialità educative della narrazione animata - in particolare del digital storytelling e del video d’animazione - come strumenti per sviluppare competenze narrative, critiche e creative nella scuola primaria. Lo scopo del lavoro è esplorare come la Media Education possa integrarsi nei percorsi scolastici, promuovendo un’alfabetizzazione mediale che renda gli studenti non solo fruitori, ma anche produttori consapevoli di contenuti digitali. La ricerca si articola attorno ad una domanda centrale: in che modo un laboratorio finalizzato alla creazione di una storia animata può favorire l’acquisizione del linguaggio audiovisivo e di competenze mediali? Il metodo adottato è quello della ricerca-azione, attraverso la progettazione e realizzazione di un percorso didattico che ha coinvolto due classi quinte di scuola primaria. Gli alunni e le alunne, dopo una prima fase di lettura e una successiva di scrittura, hanno ideato e prodotto un corto d’animazione utilizzando la tecnica del découpage. I risultati evidenziano una maggiore consapevolezza critica nei confronti dei media audiovisivi, oltre che ad uno sviluppo di abilità narrative, creative e collaborative. Le attività hanno suscitato un forte coinvolgimento emotivo da parte degli studenti e della comunità educante coinvolta. In conclusione, il progetto conferma l’efficacia del digital storytelling come approccio educativo per lo sviluppo della Media Literacy, sottolineando l’importanza di includere queste pratiche nella didattica quotidiana come risposta concreta ai bisogni formativi della società contemporanea.
Media literacy
Digital storytelling
Audiovisivo
Linguaggio
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Fasseti_Samanta.pdf

Accesso riservato

Dimensione 461.66 MB
Formato Adobe PDF
461.66 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/94511