This thesis aims to analyse the application of the guidelines contained in the Manuale dell’italiano facile da leggere e da capire, to assess the linguistic accessibility of school texts intended for primary education. Specifically, the goal is to verify whether certain science and geography texts, commonly used to support pupils with dyslexia, follow the principles of Easy Language. The analysis is based on a grid of linguistic indicators related to syntax, lexis, text structure, and coherence. The research also includes rewriting one of the examined texts, adapting it to the guidelines to provide a concrete example of Easy Language. Finally, the main aim of this work is to reflect on the importance of school materials that facilitate understanding and promote autonomy for pupils with dyslexia, while also highlighting the possible limitations of current school texts.
Il presente lavoro di tesi si propone di analizzare l’applicazione delle linee guida del "Manuale dell'italiano facile da leggere e da capire" per valutare l’accessibilità linguistica di testi scolastici destinati alla scuola primaria. In particolare, l’obiettivo è verificare se alcuni testi di scienze e geografia, comunemente utilizzati anche per supportare l’apprendimento di alunni con dislessia, rispettano le indicazioni della lingua facile. L’analisi si basa su una griglia di indicatori linguistici relativi a sintassi, lessico, struttura del testo e coerenza. La ricerca si propone inoltre di riscrivere uno dei testi analizzati, adeguandolo alle linee guida, per offrire un esempio concreto di testo in linguaggio facile. Infine, l’obiettivo finale dell'elaborato è riflettere sull’importanza di testi scolastici in grado di agevolare la comprensione e potenziare l’autonomia nello studio per gli alunni con dislessia, e di mettere in evidenza i possibili limiti dei testi attuali.
La lingua facile come strumento per agevolare l'apprendimento nei bambini con dislessia. Un esperimento in testi di scienze e geografia per la scuola primaria.
FAVERO, SILVIA
2024/2025
Abstract
This thesis aims to analyse the application of the guidelines contained in the Manuale dell’italiano facile da leggere e da capire, to assess the linguistic accessibility of school texts intended for primary education. Specifically, the goal is to verify whether certain science and geography texts, commonly used to support pupils with dyslexia, follow the principles of Easy Language. The analysis is based on a grid of linguistic indicators related to syntax, lexis, text structure, and coherence. The research also includes rewriting one of the examined texts, adapting it to the guidelines to provide a concrete example of Easy Language. Finally, the main aim of this work is to reflect on the importance of school materials that facilitate understanding and promote autonomy for pupils with dyslexia, while also highlighting the possible limitations of current school texts.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Tesi_Favero_Silvia-pdfa.pdf
accesso aperto
Dimensione
5.73 MB
Formato
Adobe PDF
|
5.73 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/94513