Introduction: In the following dissertation, the various aspects of soft skills in the socio-educational environment are explored, particularly in the figure of the pedagogical coordinator. Soft skills are of fundamental importance in this field as they represent the key to strategic professional action, aware of and adapted to the complexities of the educational context. They enable effective management of relationships, organisational processes and educational leadership, which are central elements in the coordination function. Furthermore, it should be pointed out that there are still few specific studies in the scientific literature on the transversal competences of pedagogical coordinators, since this is a relatively recent and evolving professional figure. Therefore, a qualitative analysis is carried out during the practical training at the Cooperative Progetto Now, in which a semi-structured research questionnaire is administered to investigate which soft skills are most relevant for this profession. Objective: The research of soft skills that are present or should be present in relation to the role figure of the pedagogical coordinator. Materials and Methods: An in-person practical training was carried out, with the use of direct and participative observation and with the administration of the research questionnaire using the Google Forms platform. In addition, databases were consulted (Google Scholar, Galileo Discovery and other websites) and several search engines were queried to find international and national manuscripts concerning the areas of interest. Results: A qualitative analysis of the results obtained was carried out with tables and graphs, divided into work areas such as childcare, socio-educational and socio-healthcare. The results highlighted the relevance of four macro skill areas: social, cognitive, managerial and subjective. Discussion and Conclusions: The results show a significant variety in the transversal skills detected, which differ markedly according to the work area in which the pedagogical coordinator is placed. This evidence confirms the importance of a flexible and integrated approach in the development of the soft skills of the pedagogical coordinator. Key words: Soft skills, Pedagogical coordinator, Social-educational context.

Introduzione: Nel seguente elaborato di tesi si approfondiscono i vari aspetti che accomunano le soft skills con l’ambiente socio-educativo, in particolare nella figura del coordinatore pedagogico. Le soft skills risultano di fondamentale importanza in tale ambito poiché rappresentano la chiave per un agire professionale strategico, consapevole e adeguato alle complessità del contesto educativo. Esse permettono di gestire in modo efficace le relazioni, i processi organizzativi e la leadership educativa, elementi centrali nella funzione di coordinamento. Inoltre, va evidenziato come la letteratura scientifica siano ancora presenti pochi studi specifici sulle competenze trasversali dei coordinatori pedagogici, trattandosi di una figura professionale relativamente recente e in continua evoluzione. Viene fatta, pertanto, un’analisi qualitativa durante il tirocinio pratico presso la Cooperativa Progetto Now, nel quale viene somministrato un questionario di ricerca semi strutturato per indagare quali soft skills sono più rilevanti per tale professione. Obiettivo: la ricerca delle soft skills che sono presenti o che dovrebbero esserlo in relazione alla figura di ruolo del coordinatore pedagogico. Materiali e Metodi: è stato svolto un tirocinio pratico in presenza, con l’uso dell’osservazione diretta e partecipativa e con la somministrazione del questionario di ricerca con la piattaforma di Google Moduli. Inoltre, sono state consultate banche dati (Google Scholar, Galileo Discovery e altri siti web) e interrogato diversi motori di ricerca per reperire manoscritti internazionali e nazionali riguardi gli ambiti di interesse. Risultati: È stata eseguita una analisi qualitativa dei risultati ottenuti, con tabelle e grafici, suddivisi in aree di lavoro come quella dell’area dell’infanzia, socio-educativa e socio-sanitaria. I risultati hanno messo in luce la rilevanza di quattro macro aree di abilità: sociali, cognitive, manageriali e soggettive. Discussioni e Conclusioni: I risultati evidenziano una significativa varietà nelle competenze trasversali rilevate, che si differenziano in modo marcato in base all’ambito lavorativo in cui il coordinatore pedagogico è inserito. Tali evidenze confermano l’importanza di un approccio flessibile e integrato nello sviluppo delle soft skills del coordinatore pedagogico. Parole Chiavi: Soft skills, Coordinatore pedagogico, Contesto socio-educativo.

LA FIGURA DEL COORDINATORE PEDAGOGICO E LE SOFT SKILLS: ANALISI E SVILUPPO

AMADIO, LUDOVICA
2024/2025

Abstract

Introduction: In the following dissertation, the various aspects of soft skills in the socio-educational environment are explored, particularly in the figure of the pedagogical coordinator. Soft skills are of fundamental importance in this field as they represent the key to strategic professional action, aware of and adapted to the complexities of the educational context. They enable effective management of relationships, organisational processes and educational leadership, which are central elements in the coordination function. Furthermore, it should be pointed out that there are still few specific studies in the scientific literature on the transversal competences of pedagogical coordinators, since this is a relatively recent and evolving professional figure. Therefore, a qualitative analysis is carried out during the practical training at the Cooperative Progetto Now, in which a semi-structured research questionnaire is administered to investigate which soft skills are most relevant for this profession. Objective: The research of soft skills that are present or should be present in relation to the role figure of the pedagogical coordinator. Materials and Methods: An in-person practical training was carried out, with the use of direct and participative observation and with the administration of the research questionnaire using the Google Forms platform. In addition, databases were consulted (Google Scholar, Galileo Discovery and other websites) and several search engines were queried to find international and national manuscripts concerning the areas of interest. Results: A qualitative analysis of the results obtained was carried out with tables and graphs, divided into work areas such as childcare, socio-educational and socio-healthcare. The results highlighted the relevance of four macro skill areas: social, cognitive, managerial and subjective. Discussion and Conclusions: The results show a significant variety in the transversal skills detected, which differ markedly according to the work area in which the pedagogical coordinator is placed. This evidence confirms the importance of a flexible and integrated approach in the development of the soft skills of the pedagogical coordinator. Key words: Soft skills, Pedagogical coordinator, Social-educational context.
2024
THE FIGURE OF THE PEDAGOGICAL COORDINATOR AND SOFT SKILLS: ANALYSIS AND DEVELOPMENT
Introduzione: Nel seguente elaborato di tesi si approfondiscono i vari aspetti che accomunano le soft skills con l’ambiente socio-educativo, in particolare nella figura del coordinatore pedagogico. Le soft skills risultano di fondamentale importanza in tale ambito poiché rappresentano la chiave per un agire professionale strategico, consapevole e adeguato alle complessità del contesto educativo. Esse permettono di gestire in modo efficace le relazioni, i processi organizzativi e la leadership educativa, elementi centrali nella funzione di coordinamento. Inoltre, va evidenziato come la letteratura scientifica siano ancora presenti pochi studi specifici sulle competenze trasversali dei coordinatori pedagogici, trattandosi di una figura professionale relativamente recente e in continua evoluzione. Viene fatta, pertanto, un’analisi qualitativa durante il tirocinio pratico presso la Cooperativa Progetto Now, nel quale viene somministrato un questionario di ricerca semi strutturato per indagare quali soft skills sono più rilevanti per tale professione. Obiettivo: la ricerca delle soft skills che sono presenti o che dovrebbero esserlo in relazione alla figura di ruolo del coordinatore pedagogico. Materiali e Metodi: è stato svolto un tirocinio pratico in presenza, con l’uso dell’osservazione diretta e partecipativa e con la somministrazione del questionario di ricerca con la piattaforma di Google Moduli. Inoltre, sono state consultate banche dati (Google Scholar, Galileo Discovery e altri siti web) e interrogato diversi motori di ricerca per reperire manoscritti internazionali e nazionali riguardi gli ambiti di interesse. Risultati: È stata eseguita una analisi qualitativa dei risultati ottenuti, con tabelle e grafici, suddivisi in aree di lavoro come quella dell’area dell’infanzia, socio-educativa e socio-sanitaria. I risultati hanno messo in luce la rilevanza di quattro macro aree di abilità: sociali, cognitive, manageriali e soggettive. Discussioni e Conclusioni: I risultati evidenziano una significativa varietà nelle competenze trasversali rilevate, che si differenziano in modo marcato in base all’ambito lavorativo in cui il coordinatore pedagogico è inserito. Tali evidenze confermano l’importanza di un approccio flessibile e integrato nello sviluppo delle soft skills del coordinatore pedagogico. Parole Chiavi: Soft skills, Coordinatore pedagogico, Contesto socio-educativo.
SOFT SKILLS
COORDINATORE
CONTESTO EDUCATIVO
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Amadio_Ludovica.pdf.pdf

Accesso riservato

Dimensione 2.41 MB
Formato Adobe PDF
2.41 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/94940