This paper analyzes the impact of the Citizenship Income (Reddito di Cittadinanza - RdC) on families in vulnerable conditions, with a focus on the educational and relational dimensions. Through a qualitative analysis of data from the ninth and tenth implementations of the Intervention Program to Prevent Institutionalization (P.I.P.P.I.), the study highlights the positive effects of the RdC on improving the material conditions of daily life. However, structural issues emerge that hinder full social and educational inclusion, particularly in areas lacking support networks. The thesis offers a pedagogical reflection on integrating the RdC with educational interventions, parenting support programs, and family empowerment actions, emphasizing the fundamental role of education in promoting autonomy and inclusion.

Il presente lavoro analizza l’impatto del Reddito di Cittadinanza (RdC) sulle famiglie in condizione di vulnerabilità, con un focus sulla dimensione educativa e relazionale. Attraverso l’analisi qualitativa dei dati emersi dalla nona e decima implementazione del Programma di Intervento Per Prevenire l'Istituzionalizzazione (P.I.P.P.I.), si evidenziano gli effetti positivi del RdC sul miglioramento delle condizioni materiali di vita quotidiana. Tuttavia, emergono criticità strutturali che ostacolano una piena inclusione sociale ed educativa, specialmente nei territori privi di reti di supporto. La tesi propone una riflessione pedagogica sull’integrazione del RdC con interventi educativi, percorsi di sostegno alla genitorialità e azioni di capacitazione familiare, sottolineando il ruolo fondamentale dell’educazione nella promozione dell’autonomia e dell’inclusione.

Sostegno alla genitorialità e sostegno al reddito: il bisogno di un approccio multidimensionale. Un'analisi qualitativa sulle famiglie appartenenti alla nona e decima implementazione del Programma P.I.P.P.I.

POMIATO, MARGHERITA
2024/2025

Abstract

This paper analyzes the impact of the Citizenship Income (Reddito di Cittadinanza - RdC) on families in vulnerable conditions, with a focus on the educational and relational dimensions. Through a qualitative analysis of data from the ninth and tenth implementations of the Intervention Program to Prevent Institutionalization (P.I.P.P.I.), the study highlights the positive effects of the RdC on improving the material conditions of daily life. However, structural issues emerge that hinder full social and educational inclusion, particularly in areas lacking support networks. The thesis offers a pedagogical reflection on integrating the RdC with educational interventions, parenting support programs, and family empowerment actions, emphasizing the fundamental role of education in promoting autonomy and inclusion.
2024
Parenting support and income support: the need for a multidimensional approach. A qualitative analysis of families participating in the ninth and tenth implementation of the P.I.P.P.I. Program.
Il presente lavoro analizza l’impatto del Reddito di Cittadinanza (RdC) sulle famiglie in condizione di vulnerabilità, con un focus sulla dimensione educativa e relazionale. Attraverso l’analisi qualitativa dei dati emersi dalla nona e decima implementazione del Programma di Intervento Per Prevenire l'Istituzionalizzazione (P.I.P.P.I.), si evidenziano gli effetti positivi del RdC sul miglioramento delle condizioni materiali di vita quotidiana. Tuttavia, emergono criticità strutturali che ostacolano una piena inclusione sociale ed educativa, specialmente nei territori privi di reti di supporto. La tesi propone una riflessione pedagogica sull’integrazione del RdC con interventi educativi, percorsi di sostegno alla genitorialità e azioni di capacitazione familiare, sottolineando il ruolo fondamentale dell’educazione nella promozione dell’autonomia e dell’inclusione.
Genitorialità
Povertà
RdC
Vulnerabilità
Sostegno
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Tesi - Margherita Pomiato.pdf

Accesso riservato

Dimensione 1.28 MB
Formato Adobe PDF
1.28 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/94988