This thesis analyzes the electronic cigarette as a sociotechnical device through the sociological interpretation derived from the Science and Technology Studies (STS), particularly regarding the SCOT (Social Construction of Technology) and ANT (Actor-Network Theory) models. After an historical analysis, the technical configuration and the ways of representation of the artifact, the research aims to study empirically the Relevant Social Groups (RSG) with particular attention on young users and their forms of technological appropriation around the usage of the e-cigarette and Heated Tobacco Products (HTP). Thanks to qualitative methods such as discursive interviews to young people aged 15-29, the research explores the social practices and meanings of the electronic cigarette, underlining the ways in which agency is the result of negotiation processes inside sociotechnical networks. The main goal is to demonstrate the connection between technological advancement and society - that means the e-cigarette and its users - applying the theoretical instruments offered by STS and comparing what emerged with the literature on the subject matter.

Questa tesi analizza la sigaretta elettronica come artefatto sociotecnico, attraverso l'interpretazione sociologica derivante dagli Science and Technology Studies (STS), con particolare riferimento ai modelli SCOT (Social Construction of Technology) e ANT (Actor-Network Theory). Dopo aver ricostruito lo sviluppo storico, le configurazioni tecniche e le modalità di rappresentazione dell’artefatto, la ricerca si concentra sull’analisi empirica dei gruppi sociali pertinenti (GSP), con particolare attenzione ai giovani utilizzatori e alle loro forme di rivendicazione tecnologica rispetto alle modalità d'uso. Attraverso interviste qualitative discorsive rivolte a giovani tra i 15 e i 29 anni, l’indagine esplora le pratiche e i significati attribuiti alla sigaretta elettronica, evidenziando come la sua agency sia il risultato di processi di negoziazione situati all’interno di reti sociotecniche. L’obiettivo è dimostrare la stretta connessione tra sviluppo tecnologico e società – ossia tra la sigaretta elettronica e i suoi utilizzatori – applicando gli strumenti teorici STS e confrontando quanto emerso rispetto alla letteratura presente sul tema.

La sigaretta elettronica: Traiettorie di uso giovanili in un approccio STS

BERTI, TOMMASO
2024/2025

Abstract

This thesis analyzes the electronic cigarette as a sociotechnical device through the sociological interpretation derived from the Science and Technology Studies (STS), particularly regarding the SCOT (Social Construction of Technology) and ANT (Actor-Network Theory) models. After an historical analysis, the technical configuration and the ways of representation of the artifact, the research aims to study empirically the Relevant Social Groups (RSG) with particular attention on young users and their forms of technological appropriation around the usage of the e-cigarette and Heated Tobacco Products (HTP). Thanks to qualitative methods such as discursive interviews to young people aged 15-29, the research explores the social practices and meanings of the electronic cigarette, underlining the ways in which agency is the result of negotiation processes inside sociotechnical networks. The main goal is to demonstrate the connection between technological advancement and society - that means the e-cigarette and its users - applying the theoretical instruments offered by STS and comparing what emerged with the literature on the subject matter.
2024
The Electronic Cigarette: Youth Usage through an STS Approach
Questa tesi analizza la sigaretta elettronica come artefatto sociotecnico, attraverso l'interpretazione sociologica derivante dagli Science and Technology Studies (STS), con particolare riferimento ai modelli SCOT (Social Construction of Technology) e ANT (Actor-Network Theory). Dopo aver ricostruito lo sviluppo storico, le configurazioni tecniche e le modalità di rappresentazione dell’artefatto, la ricerca si concentra sull’analisi empirica dei gruppi sociali pertinenti (GSP), con particolare attenzione ai giovani utilizzatori e alle loro forme di rivendicazione tecnologica rispetto alle modalità d'uso. Attraverso interviste qualitative discorsive rivolte a giovani tra i 15 e i 29 anni, l’indagine esplora le pratiche e i significati attribuiti alla sigaretta elettronica, evidenziando come la sua agency sia il risultato di processi di negoziazione situati all’interno di reti sociotecniche. L’obiettivo è dimostrare la stretta connessione tra sviluppo tecnologico e società – ossia tra la sigaretta elettronica e i suoi utilizzatori – applicando gli strumenti teorici STS e confrontando quanto emerso rispetto alla letteratura presente sul tema.
Studi STS
E-Cigarette
Sociologia
Giovani
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/95356