The paper explores the concept of autonomy as a fundamental goal of the educational process, analyzing the ICF model and other approaches aimed at enhancing individual capabilities. The discussion is enriched by the internship experience carried out at the day center and apartment groups of the social cooperative “Giovani e Amici” in Terrassa Padovana (PD), where theory and practice intertwine to demostrate how educational action can foster concrete pathways toward autonomy and inclusion.

L’elaborato esplora il concetto di autonomia come obiettivo fondamentale del processo educativo, analizzando il modello ICF e altri approcci volti a valorizzare le capacità individuali. L’elaborato si arricchisce dell’esperienza di tirocinio svolto presso il centro diurno e i gruppi appartamento della cooperativa sociale “Giovani e Amici” di Terrassa Padovana (PD), dove teoria e pratica si intrecciano per mostrare come l’agire educativo possa favorire percorsi concreti di autonomia e inclusione.

Dal fare al saper fare. L’agire educativo per promuovere l’autonomia

LIPPI, EUGENIA
2024/2025

Abstract

The paper explores the concept of autonomy as a fundamental goal of the educational process, analyzing the ICF model and other approaches aimed at enhancing individual capabilities. The discussion is enriched by the internship experience carried out at the day center and apartment groups of the social cooperative “Giovani e Amici” in Terrassa Padovana (PD), where theory and practice intertwine to demostrate how educational action can foster concrete pathways toward autonomy and inclusion.
2024
From doing to knowing how to do. Educational practices to promote autonomy
L’elaborato esplora il concetto di autonomia come obiettivo fondamentale del processo educativo, analizzando il modello ICF e altri approcci volti a valorizzare le capacità individuali. L’elaborato si arricchisce dell’esperienza di tirocinio svolto presso il centro diurno e i gruppi appartamento della cooperativa sociale “Giovani e Amici” di Terrassa Padovana (PD), dove teoria e pratica si intrecciano per mostrare come l’agire educativo possa favorire percorsi concreti di autonomia e inclusione.
Autonomia
ICF
Agire educativo
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Lippi_Eugenia.pdf.pdf

Accesso riservato

Dimensione 1.09 MB
Formato Adobe PDF
1.09 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/95402