In this dissertation, the first analysis will focus on explaining Asperger’s syndrome, with particular attention to its characteristic traits and related challenges. A second analysis will examine role-playing games as educational tools, specifically Dungeons & Dragons in relation to Asperger’s syndrome and its potential use to foster empathy, social understanding, and problem-solving skills. The outcome of this analysis is the design of a campaign aimed at explaining the autistic spectrum, which may result, on the one hand in a reduction of stereotypes and prejudice among neurotypical individuals, and on the other hand in supporting the self-identification of people with Asperger’s and in improving their level of awareness.

In questo elaborato una prima analisi sarà finalizzata alla spiegazione della sindrome di Asperger con un approfondimento incentrato sui tratti caratteristici e le difficoltà. Una seconda analisi si occuperà di analizzare i giochi di ruolo come strumenti formativi, nello specifico Dungeons and Dragons in rapporto alla sindrome di Asperger e il suo utilizzo per sviluppare empatia, comprensione sociale e problem solving. Il prodotto di questa analisi è la produzione di una campagna finalizzata alla spiegazione dello spettro autistico che può concretizzarsi da un lato in una diminuzione dello stereotipo e del pregiudizio da parte delle persone neurotipiche, e dall’altro può aiutare l’identificazione delle persone Asperger e il loro livello di consapevolezza.

Le tecniche di gamification per l'educazione inclusiva sulla tematica dell'Asperger anche con i soggetti Asperger: l'uso del gioco di ruolo 'Dungeons and Dragons'

MANCA, ELISA
2024/2025

Abstract

In this dissertation, the first analysis will focus on explaining Asperger’s syndrome, with particular attention to its characteristic traits and related challenges. A second analysis will examine role-playing games as educational tools, specifically Dungeons & Dragons in relation to Asperger’s syndrome and its potential use to foster empathy, social understanding, and problem-solving skills. The outcome of this analysis is the design of a campaign aimed at explaining the autistic spectrum, which may result, on the one hand in a reduction of stereotypes and prejudice among neurotypical individuals, and on the other hand in supporting the self-identification of people with Asperger’s and in improving their level of awareness.
2024
Gamification techniques for inclusive education on Asperger's syndrome, including individuals with Asperger's: the use of the role-playing game 'Dungeons & Dragons'
In questo elaborato una prima analisi sarà finalizzata alla spiegazione della sindrome di Asperger con un approfondimento incentrato sui tratti caratteristici e le difficoltà. Una seconda analisi si occuperà di analizzare i giochi di ruolo come strumenti formativi, nello specifico Dungeons and Dragons in rapporto alla sindrome di Asperger e il suo utilizzo per sviluppare empatia, comprensione sociale e problem solving. Il prodotto di questa analisi è la produzione di una campagna finalizzata alla spiegazione dello spettro autistico che può concretizzarsi da un lato in una diminuzione dello stereotipo e del pregiudizio da parte delle persone neurotipiche, e dall’altro può aiutare l’identificazione delle persone Asperger e il loro livello di consapevolezza.
Asperger
Dungeons and Dragons
Giochi di ruolo
Inclusione
Gamification
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/95403