This thesis explores the impact of social acceleration and the culture of performance on the transition to adulthood, with particular attention to the rise of anxiety among adolescents. In a context where life rhythms are becoming increasingly fast and social expectations push toward the constant optimization of the self, young people are the group most affected by these pressures. After outlining the theoretical framework on key concepts such as social acceleration, alienation, and the culture of performance, the thesis examines current data on youth mental health, with a specific focus on the Italian context. It also investigates the role of social media and digitalization in shaping identity and in intensifying anxiety levels. The empirical part of the research is based on a questionnaire administered to adolescents aged 10 to 20, aiming to explore the relationship between psychological and emotional well-being, self-perception, and the use of digital devices.

La presente tesi indaga sull'impatto dell'accelerazione sociale e della cultura della performance sul transito alla vita adulta, con una particolare attenzione all'aumento dell'ansia tra gli adolescenti. In un contesto in cui i ritmi della vita si fanno sempre più veloci, e le aspettative sociali tendono alla continua ottimizzazione del sé, la categoria dei giovani risulta essere la più colpita dalle pressioni sociali. Dopo aver delineato il quadro teorico esistente attorno ai concetti chiave dell'accelerazione sociale, dell'alienazione e della cultura della performance, l'elaborato analizza i dati attuali riguardanti la salute mentale giovanile, con un particolare focus sul contesto italiano. Viene inoltre approfondito il ruolo dei social media e della digitalizzazione nella costruzione dell’identità e nella intensificazione dei livelli di ansia. La parte empirica della ricerca consiste nella somministrazione di un questionario a un campione di adolescenti tra i 10 e i 20 anni, con l’obiettivo di esplorare il legame tra benessere psicologico ed emotivo, percezione del sé e modalità di utilizzo dei dispositivi digitali.

Accelerazione sociale e aumento dell'ansia tra gli adolescenti: l'impatto della cultura della performance sul transito alla vita adulta

MORICHETTI, MARIA
2024/2025

Abstract

This thesis explores the impact of social acceleration and the culture of performance on the transition to adulthood, with particular attention to the rise of anxiety among adolescents. In a context where life rhythms are becoming increasingly fast and social expectations push toward the constant optimization of the self, young people are the group most affected by these pressures. After outlining the theoretical framework on key concepts such as social acceleration, alienation, and the culture of performance, the thesis examines current data on youth mental health, with a specific focus on the Italian context. It also investigates the role of social media and digitalization in shaping identity and in intensifying anxiety levels. The empirical part of the research is based on a questionnaire administered to adolescents aged 10 to 20, aiming to explore the relationship between psychological and emotional well-being, self-perception, and the use of digital devices.
2024
Social acceleration and increased anxiety among adolescents: the impact of performance culture on transit to adult life
La presente tesi indaga sull'impatto dell'accelerazione sociale e della cultura della performance sul transito alla vita adulta, con una particolare attenzione all'aumento dell'ansia tra gli adolescenti. In un contesto in cui i ritmi della vita si fanno sempre più veloci, e le aspettative sociali tendono alla continua ottimizzazione del sé, la categoria dei giovani risulta essere la più colpita dalle pressioni sociali. Dopo aver delineato il quadro teorico esistente attorno ai concetti chiave dell'accelerazione sociale, dell'alienazione e della cultura della performance, l'elaborato analizza i dati attuali riguardanti la salute mentale giovanile, con un particolare focus sul contesto italiano. Viene inoltre approfondito il ruolo dei social media e della digitalizzazione nella costruzione dell’identità e nella intensificazione dei livelli di ansia. La parte empirica della ricerca consiste nella somministrazione di un questionario a un campione di adolescenti tra i 10 e i 20 anni, con l’obiettivo di esplorare il legame tra benessere psicologico ed emotivo, percezione del sé e modalità di utilizzo dei dispositivi digitali.
Salute mentale
Accelerazione
Ansia adolescenziale
Digitalizzazione
Costruzione del sè
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Morichetti Maria.pdf

Accesso riservato

Dimensione 1.71 MB
Formato Adobe PDF
1.71 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/95411