The parent–child relationship is a crucial context for child development, directly influencing motor, emotional, and social competencies. However, parental stress and rigidity can negatively impact this relationship, limiting emotional involvement and hindering the child’s overall development. This study aims to examine differences between an experimental group—composed of parent–child dyads who participated in a water activity course—and a control group, focusing on parental stress, rigidity, emotional involvement, and the child’s motor skills. Based on existing literature, a positive correlation between emotional involvement and motor development is expected, particularly in the experimental group. Water-based activities are therefore considered not only as motor stimulation for the child but also as a shared relational experience that may promote dyadic well-being and support parenting in a preventive and development-enhancing perspective.

La relazione genitore-bambino rappresenta un contesto cruciale nello sviluppo infantile, influenzando direttamente competenze motorie, emotive e sociali. Tuttavia, lo stress e il rigorismo genitoriale possono compromettere tale relazione, ostacolando il coinvolgimento emotivo e la crescita armoniosa del bambino. Il presente studio si propone di analizzare le differenze tra un gruppo sperimentale, composto da coppie genitore-bambino che hanno frequentato un corso di acquaticità, e un gruppo di controllo, rispetto a livello di stress genitoriale, rigorismo, coinvolgimento emotivo e competenze motorie del bambino. In linea con la letteratura, si ipotizza una correlazione positiva tra coinvolgimento emotivo e sviluppo motorio, più marcata nel gruppo sperimentale. L'acquaticità viene qui intesa non solo come stimolo motorio, ma come esperienza relazionale condivisa, capace di promuovere il benessere della diade e di sostenere la genitorialità in un’ottica preventiva e di promozione dello sviluppo.

L’ambiente acquatico come risorsa nello sviluppo motorio e relazionale: uno studio sul ruolo genitoriale

MESORACA, ELISA
2024/2025

Abstract

The parent–child relationship is a crucial context for child development, directly influencing motor, emotional, and social competencies. However, parental stress and rigidity can negatively impact this relationship, limiting emotional involvement and hindering the child’s overall development. This study aims to examine differences between an experimental group—composed of parent–child dyads who participated in a water activity course—and a control group, focusing on parental stress, rigidity, emotional involvement, and the child’s motor skills. Based on existing literature, a positive correlation between emotional involvement and motor development is expected, particularly in the experimental group. Water-based activities are therefore considered not only as motor stimulation for the child but also as a shared relational experience that may promote dyadic well-being and support parenting in a preventive and development-enhancing perspective.
2024
The Aquatic Environment as a Resource for Motor and Relational Development: A Study on the Parental Role
La relazione genitore-bambino rappresenta un contesto cruciale nello sviluppo infantile, influenzando direttamente competenze motorie, emotive e sociali. Tuttavia, lo stress e il rigorismo genitoriale possono compromettere tale relazione, ostacolando il coinvolgimento emotivo e la crescita armoniosa del bambino. Il presente studio si propone di analizzare le differenze tra un gruppo sperimentale, composto da coppie genitore-bambino che hanno frequentato un corso di acquaticità, e un gruppo di controllo, rispetto a livello di stress genitoriale, rigorismo, coinvolgimento emotivo e competenze motorie del bambino. In linea con la letteratura, si ipotizza una correlazione positiva tra coinvolgimento emotivo e sviluppo motorio, più marcata nel gruppo sperimentale. L'acquaticità viene qui intesa non solo come stimolo motorio, ma come esperienza relazionale condivisa, capace di promuovere il benessere della diade e di sostenere la genitorialità in un’ottica preventiva e di promozione dello sviluppo.
sviluppo motorio
acquaticità
parenting
stress genitoriale
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Mesoraca_Elisa.pdf

accesso aperto

Dimensione 1.55 MB
Formato Adobe PDF
1.55 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/96168