This work aims to address the theme of creativity, exploring in principle the value that it holds not only for the personal development of the individual but also as an important resource for social and economic development; a value that seems to be growing today, due to the sudden changes that increasingly affect our contemporary society. Trying then to explore the complexity and multidimensionality of the construct, an evolutionary and systemic approach to the study of creativity will be proposed as a theoretical frame of reference to introduce the theme of education to creativity and the importance of educational practices and educational contexts in promoting development of creative abilities in children. Finally, an exploratory study will be presented conducted on 25 boys and girls attending primary school in an out-door education context, with the aim of investigating the development of creativity in relation to the characteristics of the school educational context and the family context. The results show a probable influence of the school educational context in the enhancement of fluid, flexible and original thinking skills, as well as in the development of a high sense of creative self-efficacy in children. For the family educational context, some significant correlations were found between parental perceptions of children's creativity and children's performance in creativity tests; no correlation was found for general family functioning.

Il presente lavoro si propone di affrontare il tema della creatività, esplorandone in principio il valore che questa riveste non solo per lo sviluppo personale dell'individuo ma anche in qualità di risorsa importante per lo sviluppo sociale ed economico; valore che sembra crescere oggi, per via dei mutamenti repentini che sempre più frequentemente colpiscono la nostra società contemporanea. Cercando poi di esplorare la complessità e la multidimensionalità del costrutto, si proporrà un approccio evolutivo e sistemico allo studio della creatività come cornice teorica di riferimento per introdurre il tema dell'educazione alla creatività e l'importanza delle pratiche educative e dei contesti educativi nella promozione dello sviluppo delle capacità creative nei bambini. Infine verrà presentato uno studio esplorativo condotto su 25 bambini e bambine frequentanti la scuola primaria in un contesto di out-door education, con l'obiettivo di indagare lo sviluppo della creatività in relazione alle caratteristiche del contesto educativo scolastico e del contesto famigliare. I risultati mostrano una probabile influenza del contesto educativo scolastico nel potenziamento delle capacità di pensiero fluido, flessibile ed originale, oltre che nello sviluppo di un elevato senso di auto-efficacia creativa nei bambini. Per il contesto educativo familiare sono state trovate alcune correlazioni significative tra le percezioni genitoriali della creatività dei figli e le prestazioni dei bambini ai test di creatività; non è stata trovata alcuna correlazione per il funzionamento familiare generale.

CREATIVITA’ IN EVOLUZIONE: Uno studio sul ruolo del contesto educativo scolastico e famigliare nello sviluppo del potenziale creativo nella scuola primaria

DONEGÀ, AMBRA
2021/2022

Abstract

This work aims to address the theme of creativity, exploring in principle the value that it holds not only for the personal development of the individual but also as an important resource for social and economic development; a value that seems to be growing today, due to the sudden changes that increasingly affect our contemporary society. Trying then to explore the complexity and multidimensionality of the construct, an evolutionary and systemic approach to the study of creativity will be proposed as a theoretical frame of reference to introduce the theme of education to creativity and the importance of educational practices and educational contexts in promoting development of creative abilities in children. Finally, an exploratory study will be presented conducted on 25 boys and girls attending primary school in an out-door education context, with the aim of investigating the development of creativity in relation to the characteristics of the school educational context and the family context. The results show a probable influence of the school educational context in the enhancement of fluid, flexible and original thinking skills, as well as in the development of a high sense of creative self-efficacy in children. For the family educational context, some significant correlations were found between parental perceptions of children's creativity and children's performance in creativity tests; no correlation was found for general family functioning.
2021
EVOLVING CREATIVITY: A STUDY ON THE ROLE OF SCHOOL AND FAMILY EDUCATIONAL CONTEXT IN THE DEVELOPMENT OF CREATIVE POTENTIAL IN PRIMARY SCHOOL
Il presente lavoro si propone di affrontare il tema della creatività, esplorandone in principio il valore che questa riveste non solo per lo sviluppo personale dell'individuo ma anche in qualità di risorsa importante per lo sviluppo sociale ed economico; valore che sembra crescere oggi, per via dei mutamenti repentini che sempre più frequentemente colpiscono la nostra società contemporanea. Cercando poi di esplorare la complessità e la multidimensionalità del costrutto, si proporrà un approccio evolutivo e sistemico allo studio della creatività come cornice teorica di riferimento per introdurre il tema dell'educazione alla creatività e l'importanza delle pratiche educative e dei contesti educativi nella promozione dello sviluppo delle capacità creative nei bambini. Infine verrà presentato uno studio esplorativo condotto su 25 bambini e bambine frequentanti la scuola primaria in un contesto di out-door education, con l'obiettivo di indagare lo sviluppo della creatività in relazione alle caratteristiche del contesto educativo scolastico e del contesto famigliare. I risultati mostrano una probabile influenza del contesto educativo scolastico nel potenziamento delle capacità di pensiero fluido, flessibile ed originale, oltre che nello sviluppo di un elevato senso di auto-efficacia creativa nei bambini. Per il contesto educativo familiare sono state trovate alcune correlazioni significative tra le percezioni genitoriali della creatività dei figli e le prestazioni dei bambini ai test di creatività; non è stata trovata alcuna correlazione per il funzionamento familiare generale.
CREATIVITA'
CONTESTO EDUCATIVO
POTENZIALE CREATIVO
EVOLUZIONE
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Tesi_Donegà Ambra.pdf

accesso aperto

Dimensione 1.56 MB
Formato Adobe PDF
1.56 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/31166