In a rich and vast sector such as that of products of animal origin and specifically dairy products, the quality certifications guaranteed by the European Union, such as PDO and PGI, play a fundamental role of protection. Following the major requests for protection by consumers, a quality policy was defined by introducing new optional certifications. Among these we find the "Trentino Quality" (MQT) brand and the optional indication "Mountain Product" (PDM). Therefore, a possible way has been outlined that would guarantee both consumers and producers greater guarantees, and at the same time pay attention to the environmental issue. Due to the lack of scientific knowledge regarding the new MQT and PDM quality certifications, it was decided to investigate the consumers’ knowledge, peculiarities, effectiveness of these new certifications on the market. This was done with the preparation of a specific questionnaire, to which 428 consumers resident in Italy replied. From the data collected, it emerges that awareness of the MQT brand is greater (97%) than the optional indication PDM (46.3%). The premium price for a 250g ricotta cheese characterized by MQT is € 1.92 / 250 gr, while for a product with the PDM indication it is € 3.19 / 250 gr. In the event that the producers decide to use two certifications and therefore make a joint use of them, the choice of using both PDM and MQT increases the probability of purchasing the product and the consumer would seem inclined to spend up to € 5.09 / 250 gr more for a product that has both certifications. This means that the premium price is increased by 165% compared to just using the MQT brand. If, on the other hand, there was a need to choose between the two certifications considered here, the use of the PDM indication would be more effective.

In un settore ricco e vasto come quello dei prodotti di origine animale e nello specifico quelli lattierocaseari, le certificazioni di qualità garantite dall’Unione Europea, quali DOP ed IGP, rivestono un ruolo di tutela fondamentale agli occhi dei consumatori. A seguito delle maggiori richieste di tutela da parte dei consumatori, è stata definita una politica della qualità introducendo nuove certificazioni facoltative. Tra queste troviamo il marchio “Qualità Trentino” (MQT) e l’indicazione facoltativa “Prodotto di Montagna” (PDM). È stata delineata, pertanto, una possibile strada che garantisse sia ai consumatori sia ai produttori maggiori garanzie, e che ponesse attenzione, allo stesso tempo, anche alla questione ambientale. A causa della poca conoscenza scientifica per ciò che riguarda le nuove certificazioni di qualità MQT e PDM, si è deciso di approfondire peculiarità, utilizzi ed efficienza sul mercato di queste nuove certificazioni. Ciò è stato fatto con la predisposizione di un apposito questionario in cui è stato inserito un esperimento di scelta al quale hanno risposto 428 consumatori residenti in Italia. Dai dati raccolti, emerge che la conoscenza del marchio MQT è maggiore (97%) rispetto a quella per l’indicazione facoltativa PDM (46,3%). Il premium price per una ricotta di 250 gr caratterizzata da MQT è pari a 1,92 €/250 gr, mentre per un prodotto che presenta l’indicazione PDM è pari a 3,19 €/250 gr. Nel caso in cui i produttori decidessero di utilizzare due certificazioni e quindi farne un utilizzo congiunto, la scelta di utilizzare sia PDM sia MQT va ad incrementare la probabilità di acquisto del prodotto ed il consumatore sembrerebbe propenso a spendere fino a 5,09 €/250 gr in più per un prodotto che riporta entrambe le certificazioni. Questo significa che si accresce il premium price del 165% rispetto al solo uso del marchio MQT. Se invece vi fosse la necessità di scegliere tra le due certificazioni qui considerate, risulterebbe più efficace l’utilizzo dell’indicazione PDM.

L'efficacia delle strategie di valorizzazione dei prodotti locali: un'analisi in merito alla percezione dell'indicazione di qualità "Prodotto di Montagna" e del marchio "Qualità Trentino" da parte dei consumatori

MACULAN, GIULIA
2021/2022

Abstract

In a rich and vast sector such as that of products of animal origin and specifically dairy products, the quality certifications guaranteed by the European Union, such as PDO and PGI, play a fundamental role of protection. Following the major requests for protection by consumers, a quality policy was defined by introducing new optional certifications. Among these we find the "Trentino Quality" (MQT) brand and the optional indication "Mountain Product" (PDM). Therefore, a possible way has been outlined that would guarantee both consumers and producers greater guarantees, and at the same time pay attention to the environmental issue. Due to the lack of scientific knowledge regarding the new MQT and PDM quality certifications, it was decided to investigate the consumers’ knowledge, peculiarities, effectiveness of these new certifications on the market. This was done with the preparation of a specific questionnaire, to which 428 consumers resident in Italy replied. From the data collected, it emerges that awareness of the MQT brand is greater (97%) than the optional indication PDM (46.3%). The premium price for a 250g ricotta cheese characterized by MQT is € 1.92 / 250 gr, while for a product with the PDM indication it is € 3.19 / 250 gr. In the event that the producers decide to use two certifications and therefore make a joint use of them, the choice of using both PDM and MQT increases the probability of purchasing the product and the consumer would seem inclined to spend up to € 5.09 / 250 gr more for a product that has both certifications. This means that the premium price is increased by 165% compared to just using the MQT brand. If, on the other hand, there was a need to choose between the two certifications considered here, the use of the PDM indication would be more effective.
2021
The effectiveness of local product enhancement strategies: an analysis of the consumers' perception of the quality term "Prodotto di Montagna" and the "Qualità Trentino" brand
In un settore ricco e vasto come quello dei prodotti di origine animale e nello specifico quelli lattierocaseari, le certificazioni di qualità garantite dall’Unione Europea, quali DOP ed IGP, rivestono un ruolo di tutela fondamentale agli occhi dei consumatori. A seguito delle maggiori richieste di tutela da parte dei consumatori, è stata definita una politica della qualità introducendo nuove certificazioni facoltative. Tra queste troviamo il marchio “Qualità Trentino” (MQT) e l’indicazione facoltativa “Prodotto di Montagna” (PDM). È stata delineata, pertanto, una possibile strada che garantisse sia ai consumatori sia ai produttori maggiori garanzie, e che ponesse attenzione, allo stesso tempo, anche alla questione ambientale. A causa della poca conoscenza scientifica per ciò che riguarda le nuove certificazioni di qualità MQT e PDM, si è deciso di approfondire peculiarità, utilizzi ed efficienza sul mercato di queste nuove certificazioni. Ciò è stato fatto con la predisposizione di un apposito questionario in cui è stato inserito un esperimento di scelta al quale hanno risposto 428 consumatori residenti in Italia. Dai dati raccolti, emerge che la conoscenza del marchio MQT è maggiore (97%) rispetto a quella per l’indicazione facoltativa PDM (46,3%). Il premium price per una ricotta di 250 gr caratterizzata da MQT è pari a 1,92 €/250 gr, mentre per un prodotto che presenta l’indicazione PDM è pari a 3,19 €/250 gr. Nel caso in cui i produttori decidessero di utilizzare due certificazioni e quindi farne un utilizzo congiunto, la scelta di utilizzare sia PDM sia MQT va ad incrementare la probabilità di acquisto del prodotto ed il consumatore sembrerebbe propenso a spendere fino a 5,09 €/250 gr in più per un prodotto che riporta entrambe le certificazioni. Questo significa che si accresce il premium price del 165% rispetto al solo uso del marchio MQT. Se invece vi fosse la necessità di scegliere tra le due certificazioni qui considerate, risulterebbe più efficace l’utilizzo dell’indicazione PDM.
Marchio di qualità
Prodotto tipico
Consumatore
Qualità
Lattiero-caseario
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Maculan_Giulia.pdf

accesso aperto

Dimensione 3.39 MB
Formato Adobe PDF
3.39 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/31943