This paper aims to investigate executive functioning and socio-emotional skills in children and adolescents with Autism Spectrum Disorder without intellectual disability. The first chapter provides a general overview of the Autism Spectrum Disorder, deepening the history, theoretical models, etiopathogenesis and diagnostic criteria of the disorder, paying particular attention to functioning without intellectual disabilities. The following chapters analyze the theoretical models, summarize the recent research and the neuropsychological correlates of executive functioning (FE), focusing in particular on the capacity for inhibition, planning, cognitive flexibility and working memory. The theoretical models underlying socio-emotional skills and new research perspectives both in the recognition of emotions and in the Theory of Mind (ToM) in children and adolescents with autism without intellectual disabilities are then investigated. With the present study, similarities and differences in executive functioning and socio-emotional skills were investigated in children and adolescents diagnosed with Autism without intellectual disability compared to a control group (TD). With the first research hypotheses, born from a recent review of the literature, inferior performances in executive functions and socio-emotional skills were hypothesized in ASD participants compared to a control group (TD). Finally, the last goal is to study which variables, relating to executive functions and socio-emotional skills, can predict the belonging of the individual participant to their reference group.

Il presente elaborato si pone l’obiettivo di indagare il funzionamento esecutivo e le abilità socio-emotive in bambini e ragazzi con disturbo dello Spettro Autistico senza disabilità intellettiva. Nel primo capitolo viene fornita una panoramica generale circa il disturbo dello Spettro dell’Autismo approfondendo la storia, i modelli teorici, l’eziopatogenesi e i criteri diagnostici del disturbo, prestando particolare attenzione al funzionamento senza disabilità intellettiva. I capitoli seguenti vanno ad analizzare i modelli teorici, riassumono le recenti ricerche e i correlati neuropsicologici del funzionamento esecutivo (FE), approfondendo in particolare le capacità di inibizione, pianificazione, flessibilità cognitiva e memoria di lavoro. Vengono successivamente indagati i modelli teorici alla base delle abilità socio-emotive e le nuove prospettive di ricerca sia nel riconoscimento di emozioni sia nella Teoria della Mente (ToM) in bambini e ragazzi con autismo senza disabilità intellettiva. Con il presente studio sono state indagate similarità e differenze nel funzionamento esecutivo e nelle abilità socio-emotive in bambini e ragazzi con diagnosi di Autismo senza disabilità intellettiva rispetto ad un gruppo di controllo (TD). Con le prime ipotesi di ricerca, nate da una revisione recente della letteratura, sono state ipotizzate prestazioni inferiori nelle funzioni esecutive e nelle abilità socio-emotive nei partecipanti ASD rispetto ad un gruppo di controllo (TD). Infine, l’ultimo obiettivo è quello di studiare quali variabili, relative alle funzioni esecutive e alle competenze socio-emotive, possono predire l’appartenenza del singolo partecipante al proprio gruppo di riferimento.

Funzionamento esecutivo e competenze socio-emotive in bambini e ragazzi con Autismo senza disabilità intellettiva

ZAMBONARDI, FRANCESCA
2021/2022

Abstract

This paper aims to investigate executive functioning and socio-emotional skills in children and adolescents with Autism Spectrum Disorder without intellectual disability. The first chapter provides a general overview of the Autism Spectrum Disorder, deepening the history, theoretical models, etiopathogenesis and diagnostic criteria of the disorder, paying particular attention to functioning without intellectual disabilities. The following chapters analyze the theoretical models, summarize the recent research and the neuropsychological correlates of executive functioning (FE), focusing in particular on the capacity for inhibition, planning, cognitive flexibility and working memory. The theoretical models underlying socio-emotional skills and new research perspectives both in the recognition of emotions and in the Theory of Mind (ToM) in children and adolescents with autism without intellectual disabilities are then investigated. With the present study, similarities and differences in executive functioning and socio-emotional skills were investigated in children and adolescents diagnosed with Autism without intellectual disability compared to a control group (TD). With the first research hypotheses, born from a recent review of the literature, inferior performances in executive functions and socio-emotional skills were hypothesized in ASD participants compared to a control group (TD). Finally, the last goal is to study which variables, relating to executive functions and socio-emotional skills, can predict the belonging of the individual participant to their reference group.
2021
Executive functioning and socio-emotional skills in children and adolescents with Autism without intellectual disabilities
Il presente elaborato si pone l’obiettivo di indagare il funzionamento esecutivo e le abilità socio-emotive in bambini e ragazzi con disturbo dello Spettro Autistico senza disabilità intellettiva. Nel primo capitolo viene fornita una panoramica generale circa il disturbo dello Spettro dell’Autismo approfondendo la storia, i modelli teorici, l’eziopatogenesi e i criteri diagnostici del disturbo, prestando particolare attenzione al funzionamento senza disabilità intellettiva. I capitoli seguenti vanno ad analizzare i modelli teorici, riassumono le recenti ricerche e i correlati neuropsicologici del funzionamento esecutivo (FE), approfondendo in particolare le capacità di inibizione, pianificazione, flessibilità cognitiva e memoria di lavoro. Vengono successivamente indagati i modelli teorici alla base delle abilità socio-emotive e le nuove prospettive di ricerca sia nel riconoscimento di emozioni sia nella Teoria della Mente (ToM) in bambini e ragazzi con autismo senza disabilità intellettiva. Con il presente studio sono state indagate similarità e differenze nel funzionamento esecutivo e nelle abilità socio-emotive in bambini e ragazzi con diagnosi di Autismo senza disabilità intellettiva rispetto ad un gruppo di controllo (TD). Con le prime ipotesi di ricerca, nate da una revisione recente della letteratura, sono state ipotizzate prestazioni inferiori nelle funzioni esecutive e nelle abilità socio-emotive nei partecipanti ASD rispetto ad un gruppo di controllo (TD). Infine, l’ultimo obiettivo è quello di studiare quali variabili, relative alle funzioni esecutive e alle competenze socio-emotive, possono predire l’appartenenza del singolo partecipante al proprio gruppo di riferimento.
Autismo
funzioni esecutive
socio-emotivo
HFA
FE
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