The battle for inclusion of people with special educational needs and the enhancement of their potential, within school and extracurricular contexts, has characterized the studies of Special Pedagogy since its inception. In the report are presented the history and objectives of this discipline, together with the provisions of Italian legislation that allow to concretize these intentions. A more detailed analysis of the concept of "inclusion" and the conditions that favour it, culminates with the presentation of a real context of inclusion and of dynamics that made it possible.
La battaglia per l'inclusione degli individui con bisogni educativi speciali e la valorizzazione delle loro potenzialità, all'interno di contesti scolastici ed extrascolastici, ha caratterizzato gli studi della Pedagogia Speciale fin dalla sua nascita. Nell'elaborato sono presentati la storia e gli obiettivi di questa disciplina, affiancati dai provvedimenti della normativa italiana che permettono di concretizzarne gli intenti. Un'analisi più dettagliata del concetto stesso di "inclusione" e delle condizioni che la favoriscono, culmina poi con la presentazione di un contesto reale di inclusione e delle dinamiche che lo hanno reso possibile.
La sfida dell'inclusione: differenza non come sottrazione ma come somma di potenziali individuali.
TONINI, MELISSA
2022/2023
Abstract
The battle for inclusion of people with special educational needs and the enhancement of their potential, within school and extracurricular contexts, has characterized the studies of Special Pedagogy since its inception. In the report are presented the history and objectives of this discipline, together with the provisions of Italian legislation that allow to concretize these intentions. A more detailed analysis of the concept of "inclusion" and the conditions that favour it, culminates with the presentation of a real context of inclusion and of dynamics that made it possible.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Tonini_Melissa.pdf
accesso aperto
Dimensione
360.5 kB
Formato
Adobe PDF
|
360.5 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/44608