Within academic research, the number of studies is still limited scientific studies that investigate the correlation between leadership and communication with the consumer in the catering and food and wine sector. Thanks to my studies I made myself realizing how much the restaurant business needed new methods of communication that yes differ from those of today. This was also confirmed by the experience of internship in which I was involved. The impetus to undertake this research comes from the knowledge that many companies invest mainly in online and/or customized advertising, neglecting the importance of traditional methods of communication such as word of mouth and methodologies that can create emotional dynamics in the customer. Therefore, arises the need to explore some key questions: what kind of advertising approach Is it the most appropriate choice in the catering and food and wine sector? Which communication strategies could be more functional for companies gastronomy, considering the different types and sizes of businesses? It's possible identifies any gaps or errors in communication with customers, attributable to a ineffective or negative leadership? Finally, it is possible to evaluate the effectiveness of advertising on measure on social networks, also considering the aspects related to costs, for each one company type?

Nell'ambito della ricerca accademica, risulta ancora limitato il numero di studi scientifici che indagano la correlazione tra leadership e comunicazione con il consumatore nel settore ristorativo ed enogastronomico. Grazie ai miei studi mi sono reso conto di quanto la ristorazione avesse bisogno di nuovi metodi di comunicazione che si differenzino da quelli odierni. Questo è stato confermato anche dall’esperienza di tirocinio in cui sono stato coinvolto. L'impulso a intraprendere questa ricerca deriva dalla consapevolezza che molte aziende investono prevalentemente in pubblicità online e/o su misura, trascurando l'importanza di metodi di comunicazione tradizionali come il passaparola e le metodologie che possano creare dinamiche emotive nel cliente. Pertanto, sorge la necessità di esplorare alcune domande chiave: quale tipo di approccio pubblicitario rappresenta la scelta più appropriata nel settore ristorativo ed enogastronomico? Quali strategie di comunicazione potrebbero risultare più funzionali per le aziende gastronomiche, considerando le diverse tipologie e dimensioni delle imprese? È possibile identificare eventuali lacune o errori nella comunicazione con i clienti, attribuibili a una leadership inefficace o negativa? Infine, è possibile valutare l'efficacia della pubblicità su misura sui social network, considerando anche gli aspetti legati ai costi, per ciascuna tipologia di azienda?

"Leadership efficace e comunicazione con il cliente. Una nuova strategia per il successo delle aziende enogastronomiche"

PRISTERÀ, SIMONE
2022/2023

Abstract

Within academic research, the number of studies is still limited scientific studies that investigate the correlation between leadership and communication with the consumer in the catering and food and wine sector. Thanks to my studies I made myself realizing how much the restaurant business needed new methods of communication that yes differ from those of today. This was also confirmed by the experience of internship in which I was involved. The impetus to undertake this research comes from the knowledge that many companies invest mainly in online and/or customized advertising, neglecting the importance of traditional methods of communication such as word of mouth and methodologies that can create emotional dynamics in the customer. Therefore, arises the need to explore some key questions: what kind of advertising approach Is it the most appropriate choice in the catering and food and wine sector? Which communication strategies could be more functional for companies gastronomy, considering the different types and sizes of businesses? It's possible identifies any gaps or errors in communication with customers, attributable to a ineffective or negative leadership? Finally, it is possible to evaluate the effectiveness of advertising on measure on social networks, also considering the aspects related to costs, for each one company type?
2022
"Effective leadership and communication with the customer. A new strategy for the success of the food and wine companies."
Nell'ambito della ricerca accademica, risulta ancora limitato il numero di studi scientifici che indagano la correlazione tra leadership e comunicazione con il consumatore nel settore ristorativo ed enogastronomico. Grazie ai miei studi mi sono reso conto di quanto la ristorazione avesse bisogno di nuovi metodi di comunicazione che si differenzino da quelli odierni. Questo è stato confermato anche dall’esperienza di tirocinio in cui sono stato coinvolto. L'impulso a intraprendere questa ricerca deriva dalla consapevolezza che molte aziende investono prevalentemente in pubblicità online e/o su misura, trascurando l'importanza di metodi di comunicazione tradizionali come il passaparola e le metodologie che possano creare dinamiche emotive nel cliente. Pertanto, sorge la necessità di esplorare alcune domande chiave: quale tipo di approccio pubblicitario rappresenta la scelta più appropriata nel settore ristorativo ed enogastronomico? Quali strategie di comunicazione potrebbero risultare più funzionali per le aziende gastronomiche, considerando le diverse tipologie e dimensioni delle imprese? È possibile identificare eventuali lacune o errori nella comunicazione con i clienti, attribuibili a una leadership inefficace o negativa? Infine, è possibile valutare l'efficacia della pubblicità su misura sui social network, considerando anche gli aspetti legati ai costi, per ciascuna tipologia di azienda?
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/49134