This thesis proposes to investigate the relationship between Developmental Coordination Disorder and mental health problems such as psychosocial difficulties or internalizing disorders. Starting from a brief reflection on the theory concerning motor development and on how the constraints of the environment can influence it, we move on to defining the Coordination Disorder and its characteristics. Next, the model called the Environmental Stress Hypothesis is described, on which current research is based which aims to prove the correlation between the disorder and psychological difficulties. The thesis concludes with an excursus of the studies found in the literature (referring to developmental age) and offers ideas for future studies.

La tesi in questione, propone di approfondire la relazione esistente tra il Disturbo di Sviluppo della Coordinazione e problemi di salute mentale quali difficoltà psicosociali o disturbi internalizzanti. Partendo da una breve riflessione sulla teoria riguardante lo sviluppo motorio e su come i vincoli dell'ambiente possano influire, si passa a definire il Disturbo della Coordinazione e le sue caratteristiche. Successivamente viene descritto il modello chiamato Enviromental Stress Hypothesis, su cui si basa la ricerca attuale che mira a provare la correlazione tra il disturbo e le difficoltà psicologiche. La tesi si conclude con un Excursus degli studi trovati in letteratura (riferiti all'età evolutiva) e offre spunti per futuri studi.

Il Disturbo di Sviluppo della Coordinazione in età evolutiva secondo l'Enviromental Stress Hypothesis

MAZZUCATO, CLAUDIA
2022/2023

Abstract

This thesis proposes to investigate the relationship between Developmental Coordination Disorder and mental health problems such as psychosocial difficulties or internalizing disorders. Starting from a brief reflection on the theory concerning motor development and on how the constraints of the environment can influence it, we move on to defining the Coordination Disorder and its characteristics. Next, the model called the Environmental Stress Hypothesis is described, on which current research is based which aims to prove the correlation between the disorder and psychological difficulties. The thesis concludes with an excursus of the studies found in the literature (referring to developmental age) and offers ideas for future studies.
2022
Developmental coordination disorder in childhood according to the Environmental Stress Hypothesis
La tesi in questione, propone di approfondire la relazione esistente tra il Disturbo di Sviluppo della Coordinazione e problemi di salute mentale quali difficoltà psicosociali o disturbi internalizzanti. Partendo da una breve riflessione sulla teoria riguardante lo sviluppo motorio e su come i vincoli dell'ambiente possano influire, si passa a definire il Disturbo della Coordinazione e le sue caratteristiche. Successivamente viene descritto il modello chiamato Enviromental Stress Hypothesis, su cui si basa la ricerca attuale che mira a provare la correlazione tra il disturbo e le difficoltà psicologiche. La tesi si conclude con un Excursus degli studi trovati in letteratura (riferiti all'età evolutiva) e offre spunti per futuri studi.
motricità
disturbo
ambiente
salute
psicosociale
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Mazzucato_Claudia.pdf

accesso aperto

Dimensione 389.33 kB
Formato Adobe PDF
389.33 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/51502