In order to gain knowledge it is very important being able to decode and understand written texts, especially in the school context. Through their academic journey, students have to read texts that become longer and more complex. Given the contrasting results in previous research, the purpose of this study was to investigate if reading medium and the possibility to highlight or not the text, would have some impact on students’ text comprehension. We also investigated if reading medium would influence participants’ emotions. Sixty-six middle school students took part in this study. They read two expository texts about scientific concepts. Reading comprehension was evaluated using24 multiple-choice questions, while participants’ emotions were assessed with the Epistemic Emotion Scales (EES). Results showed an effect of reading medium on text comprehension, favoring reading on paper. Moreover, an interaction effect of medium with highlighting on participants’ emotions emerged: a higher level of positive emotions was registered when students read from paper and did not highlight and when they read on screen and highlighted the text. The results of the statistical analysis were discussed in light of the literature and then we reflected on the limitations of this research.
Al fine di acquisire conoscenza risulta fondamentale la capacità da parte di ogni individuo di comprendere i testi scritti, soprattutto in ambito educativo. Con l’avanzare del percorso scolastico, questi testi si fanno sempre più lunghi e più complessi e con il progredire e la diffusione della tecnologia sempre più testi vengono oggi letti in formato digitale. Dati i risultati contrastanti presenti nella letteratura, lo scopo principale di questo studio è quello di verificare se il mezzo di lettura, e la possibilità di evidenziare alcune parti del testo, influenzino il processo di comprensione da parte dei partecipanti. Inoltre, è stato indagato se il mezzo di lettura influisse sulle emozioni dei soggetti. Alla presente ricerca hanno partecipato 66 studenti di classe seconda della scuola secondaria di primo grado, che hanno letto due testi espositivi su concetti scientifici. La comprensione del testo è stata valutata tramite 24 domande a scelta multipla. Le emozioni epistemiche sono state rilevate tramite il questionario Epistemic Emotion Scales (EES). Dalle analisi è emerso che il mezzo di lettura ha influenzato il livello di comprensione del testo: un punteggio più alto è stato registrato a seguito della lettura su carta. E’ poi emerso un effetto dell’interazione tra mezzo e condizione di lettura sulle emozioni positive: maggiori emozioni positive sono state registrate quando i partecipanti hanno letto su carta se non sottolineavano e su digitale se era stata data loro la possibilità di sottolineare. I risultati emersi dalle analisi statistiche sono stati discussi alla luce della letteratura, per poi riflettere su alcuni limiti della ricerca.
Carta o schermo: gli effetti del mezzo di lettura sulla comprensione di testi di scienze e sulle emozioni epistemiche degli studenti.
ZUPPA, IRENE
2022/2023
Abstract
In order to gain knowledge it is very important being able to decode and understand written texts, especially in the school context. Through their academic journey, students have to read texts that become longer and more complex. Given the contrasting results in previous research, the purpose of this study was to investigate if reading medium and the possibility to highlight or not the text, would have some impact on students’ text comprehension. We also investigated if reading medium would influence participants’ emotions. Sixty-six middle school students took part in this study. They read two expository texts about scientific concepts. Reading comprehension was evaluated using24 multiple-choice questions, while participants’ emotions were assessed with the Epistemic Emotion Scales (EES). Results showed an effect of reading medium on text comprehension, favoring reading on paper. Moreover, an interaction effect of medium with highlighting on participants’ emotions emerged: a higher level of positive emotions was registered when students read from paper and did not highlight and when they read on screen and highlighted the text. The results of the statistical analysis were discussed in light of the literature and then we reflected on the limitations of this research.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Zuppa_Irene.pdf
accesso aperto
Dimensione
1.17 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.17 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/58140