This thesis aims to explore the phenomenon of prejudice in preschool age, with particular attention to its origins and manifestations. Through a review of the available scientific literature, we will analyze the factors that can contribute to the formation of prejudice in children, such as the influence of the social and cultural context, learning experiences and individual predispositions. In addition, we will examine the different forms that prejudice can take at preschool age, such as discrimination based on physical appearance, ethnic origin or disability. Finally, we will discuss possible educational strategies and psychological interventions to prevent or reduce prejudice in preschoolers in order to promote a more inclusive and tolerant society.

La presente tesi si propone di esplorare il fenomeno del pregiudizio in età prescolare, con particolare attenzione alle sue origini e alle sue manifestazioni. Attraverso una revisione della letteratura scientifica disponibile, si analizzeranno i fattori che possono contribuire alla formazione del pregiudizio nei bambini, come ad esempio l'influenza del contesto sociale e culturale, le esperienze di apprendimento e le predisposizioni individuali. Inoltre, si esamineranno le diverse forme che il pregiudizio può assumere in età prescolare, come ad esempio la discriminazione basata sull'aspetto fisico, l'origine etnica o la disabilità. Infine, si discuteranno le possibili strategie educative e interventi psicologici per prevenire o ridurre il pregiudizio nei bambini in età prescolare, al fine di promuovere una società più inclusiva e tollerante.

Il pregiudizio in età prescolare

CAMISA, COSMA DILETTA
2022/2023

Abstract

This thesis aims to explore the phenomenon of prejudice in preschool age, with particular attention to its origins and manifestations. Through a review of the available scientific literature, we will analyze the factors that can contribute to the formation of prejudice in children, such as the influence of the social and cultural context, learning experiences and individual predispositions. In addition, we will examine the different forms that prejudice can take at preschool age, such as discrimination based on physical appearance, ethnic origin or disability. Finally, we will discuss possible educational strategies and psychological interventions to prevent or reduce prejudice in preschoolers in order to promote a more inclusive and tolerant society.
2022
Prejudice in the preschool age.
La presente tesi si propone di esplorare il fenomeno del pregiudizio in età prescolare, con particolare attenzione alle sue origini e alle sue manifestazioni. Attraverso una revisione della letteratura scientifica disponibile, si analizzeranno i fattori che possono contribuire alla formazione del pregiudizio nei bambini, come ad esempio l'influenza del contesto sociale e culturale, le esperienze di apprendimento e le predisposizioni individuali. Inoltre, si esamineranno le diverse forme che il pregiudizio può assumere in età prescolare, come ad esempio la discriminazione basata sull'aspetto fisico, l'origine etnica o la disabilità. Infine, si discuteranno le possibili strategie educative e interventi psicologici per prevenire o ridurre il pregiudizio nei bambini in età prescolare, al fine di promuovere una società più inclusiva e tollerante.
pregiudizio
razzismo
inclusione
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
2015756-Tesi il Pregiudizio in età prescolare - Cosma Diletta Camisa.pdf

accesso riservato

Dimensione 338.55 kB
Formato Adobe PDF
338.55 kB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/60378