This discussion aims to conduct an in-depth analysis of the training methods applied to dogs and horses, examining the perceptions and social opinions present regarding these practices. The analysis of the latter was carried out by administering an anonymous online questionnaire structured with closed answers. It was distributed to a diverse sample of participants, including pet owners, dog and horse enthusiasts, as well as participants without any pets. This questionnaire was designed with the aim of collecting a series of data relating to individual preferences regarding training approaches, also evaluating the social perception of these methodologies. First, a detailed review of the existing literature was conducted to explore the most commonly employed training theories for dogs and horses. The study of the literature also covered the main historical and methodical developments that led the training of the two animals taken into consideration to take shape in today's conformation. This operation made it possible to identify the most traditional training methodologies, based, for example, on the theory of negative and positive reinforcement, and to examine the most recent developments, such as those which have occurred in the field of ethology.

La presente trattazione si propone di condurre un’analisi approfondita dei metodi di addestramento applicati a cani e cavalli, esaminando le percezioni e le opinioni sociali presenti riguardo tali pratiche. L’analisi di quest’ultime è stata eseguita mediante la somministrazione di un questionario anonimo online strutturato a risposte chiuse. Esso è stato distribuito ad un campione diversificato di partecipanti, comprensivo di proprietari di animali domestici, appassionati di cani e cavalli, nonché partecipanti privi di alcun animale domestico. Tale questionario è stato progettato con lo scopo di raccogliere una serie di dati relativi alle preferenze individuali in merito agli approcci di addestramento, valutando anche la percezione sociale di tale metodologie. In primo luogo, è stata condotta una revisione dettagliata della letteratura presente al fine di esplorare le teorie di addestramento più comunemente impiegate per cani e cavalli. Lo studio della letteratura ha riguardato altresì le principali evoluzioni storiche e metodiche che hanno portato l’addestramento dei due animali presi in considerazione a configurarsi nella conformazione odierna. Questa operazione ha permesso di identificare le metodologie di addestramento più tradizionali, basate, ad esempio, sulla teoria del rinforzo negativo e positivo, e di esaminare gli sviluppi più recenti, come quelli avvenuti nel campo dell’etologia.

Addestramento cinofilo ed equestre: uno studio sulle percezioni sociali

FESSEHAYE, BETIEL
2023/2024

Abstract

This discussion aims to conduct an in-depth analysis of the training methods applied to dogs and horses, examining the perceptions and social opinions present regarding these practices. The analysis of the latter was carried out by administering an anonymous online questionnaire structured with closed answers. It was distributed to a diverse sample of participants, including pet owners, dog and horse enthusiasts, as well as participants without any pets. This questionnaire was designed with the aim of collecting a series of data relating to individual preferences regarding training approaches, also evaluating the social perception of these methodologies. First, a detailed review of the existing literature was conducted to explore the most commonly employed training theories for dogs and horses. The study of the literature also covered the main historical and methodical developments that led the training of the two animals taken into consideration to take shape in today's conformation. This operation made it possible to identify the most traditional training methodologies, based, for example, on the theory of negative and positive reinforcement, and to examine the most recent developments, such as those which have occurred in the field of ethology.
2023
Dog and equestrian training: a study of the social perceptions
La presente trattazione si propone di condurre un’analisi approfondita dei metodi di addestramento applicati a cani e cavalli, esaminando le percezioni e le opinioni sociali presenti riguardo tali pratiche. L’analisi di quest’ultime è stata eseguita mediante la somministrazione di un questionario anonimo online strutturato a risposte chiuse. Esso è stato distribuito ad un campione diversificato di partecipanti, comprensivo di proprietari di animali domestici, appassionati di cani e cavalli, nonché partecipanti privi di alcun animale domestico. Tale questionario è stato progettato con lo scopo di raccogliere una serie di dati relativi alle preferenze individuali in merito agli approcci di addestramento, valutando anche la percezione sociale di tale metodologie. In primo luogo, è stata condotta una revisione dettagliata della letteratura presente al fine di esplorare le teorie di addestramento più comunemente impiegate per cani e cavalli. Lo studio della letteratura ha riguardato altresì le principali evoluzioni storiche e metodiche che hanno portato l’addestramento dei due animali presi in considerazione a configurarsi nella conformazione odierna. Questa operazione ha permesso di identificare le metodologie di addestramento più tradizionali, basate, ad esempio, sulla teoria del rinforzo negativo e positivo, e di esaminare gli sviluppi più recenti, come quelli avvenuti nel campo dell’etologia.
cinofilo
equestre
addestramento
opinioni
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
FESSEHAYEGMEDHIN_BETIEL.pdf

accesso aperto

Dimensione 2.53 MB
Formato Adobe PDF
2.53 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/61743