The growing awareness of the complexity of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) and its impact on individual learning and well-being has aroused my interest. This paper aims to explore the effectiveness of outdoor education as a complementary therapy for Attention Deficit and Hyperactivity Disorder. Although traditional research has already provided therapeutic and educational approaches to this, the interest of this paper lies in the idea that the external environment can offer a learning environment that is not only different, but more flexible and inclusive. The first part of the report focuses on the explanation of ADHD, including a definition of the disorder, diagnostic criteria, associated symptoms and different therapeutic approaches. The second part explores the benefits of outdoor education for ADHD. Third, proposes the advantages of integrating EO within schools. The ultimate goal is to promote a broader and more inclusive perspective in addressing ADHD, integrating the external environment as a valuable therapeutic resource and complementary to current modes of intervention.

La consapevolezza crescente della complessità del Disturbo da Deficit di Attenzione e Iperattività (ADHD) e del suo impatto sull’apprendimento e il benessere individuale ha suscitato il mio interesse. Il presente elaborato si propone di esplorare l’efficacia dell'outdoor education come terapia complementare per il Disturbo da Deficit di Attenzione e Iperattività. Sebbene la ricerca tradizionale abbia già fornito approcci terapeutici e didattici a riguardo, l’interesse di questo elaborato risiede nell’idea che l'ambiente esterno possa offrire un contesto di apprendimento non solo diverso, bensì più flessibile e inclusivo. La prima parte della relazione si concentra sulla spiegazione dell’ADHD, includendo una definizione del disturbo, i criteri diagnostici, i sintomi associati e i diversi approcci terapeutici. La seconda parte esplora i benefici dell’outdoor education per l’ADHD. La terza, propone i vantaggi dell'integrazione dell'OE all'interno delle scuole. L'obiettivo finale è promuovere una prospettiva più ampia e inclusiva nell’affrontare l’ADHD, integrando l'ambiente esterno come risorsa terapeutica valida e complementare alle attuali modalità di intervento.

Un'analisi sull'efficacia dell'Outdoor Education come approccio complementare per bambini con ADHD

CONTIN, GIORGIA
2023/2024

Abstract

The growing awareness of the complexity of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) and its impact on individual learning and well-being has aroused my interest. This paper aims to explore the effectiveness of outdoor education as a complementary therapy for Attention Deficit and Hyperactivity Disorder. Although traditional research has already provided therapeutic and educational approaches to this, the interest of this paper lies in the idea that the external environment can offer a learning environment that is not only different, but more flexible and inclusive. The first part of the report focuses on the explanation of ADHD, including a definition of the disorder, diagnostic criteria, associated symptoms and different therapeutic approaches. The second part explores the benefits of outdoor education for ADHD. Third, proposes the advantages of integrating EO within schools. The ultimate goal is to promote a broader and more inclusive perspective in addressing ADHD, integrating the external environment as a valuable therapeutic resource and complementary to current modes of intervention.
2023
An analysis on the effectiveness of Outdoor Education as a complementary approach for children with ADHD
La consapevolezza crescente della complessità del Disturbo da Deficit di Attenzione e Iperattività (ADHD) e del suo impatto sull’apprendimento e il benessere individuale ha suscitato il mio interesse. Il presente elaborato si propone di esplorare l’efficacia dell'outdoor education come terapia complementare per il Disturbo da Deficit di Attenzione e Iperattività. Sebbene la ricerca tradizionale abbia già fornito approcci terapeutici e didattici a riguardo, l’interesse di questo elaborato risiede nell’idea che l'ambiente esterno possa offrire un contesto di apprendimento non solo diverso, bensì più flessibile e inclusivo. La prima parte della relazione si concentra sulla spiegazione dell’ADHD, includendo una definizione del disturbo, i criteri diagnostici, i sintomi associati e i diversi approcci terapeutici. La seconda parte esplora i benefici dell’outdoor education per l’ADHD. La terza, propone i vantaggi dell'integrazione dell'OE all'interno delle scuole. L'obiettivo finale è promuovere una prospettiva più ampia e inclusiva nell’affrontare l’ADHD, integrando l'ambiente esterno come risorsa terapeutica valida e complementare alle attuali modalità di intervento.
Outdoor education
ADHD
bambini
approccio educativo
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Contin_Giorgia.pdf

accesso riservato

Dimensione 700.63 kB
Formato Adobe PDF
700.63 kB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/63075