THE FIRST CHAPTER OF THE PAPER PRESENTS THE DEFINITION OF EDUCATION AND IN PARTICULAR FOCUSES ON ANALYZING THE FIGURE OF THE SOCIAL-PEDAGOGICAL EDUCATOR. SUBSEQUENTLY, A PEDAGOGICAL REFLECTION IS EXAMINED REGARDING THE WAY HUMAN DEVELOPMENT IS CONCEIVED, AND ATTENTION IS GIVEN TO HOW THE ROLE OF THE EDUCATOR AND HIS EDUCATIONAL ACTION HAS CHANGED "FROM YESTERDAY TO TODAY." THE WORK OF THE EDUCATOR IS HIGHLIGHTED IN THREE MAIN HISTORICAL CONTEXTS UP TO AND INCLUDING LEGISLATIVE RECOGNITION, IDENTIFYING THE DIFFERENT TYPES OF IDENTITIES THAT REPRESENT AND CONSTITUTE THE IDENTITY UNIT OF THE EDUCATOR. THE SECOND CHAPTER EXPOSES THE FIGURE OF THE EDUCATOR WITHIN THE EDUCATIONAL SERVICES FOR MINORS AND WHAT THE LATTER OFFER WITHIN THE COMMUNITY, WHAT SERVICES AND INTERVENTIONS THEY CAN PROVIDE. NEXT, THE SKILLS AND ABILITIES OF THE EDUCATOR ARE SET OUT WITHIN FOUR AXES: THE DISCIPLINARY, RELATIONAL AND PERSONAL CARE, METHODOLOGICAL, AND FINALLY REFLECTIVE. TO CONCLUDE, THE THIRD CHAPTER DELVES INTO THIS FIGURE WITHIN THE JUVENILE COMMUNITY AND ITS EDUCATIONAL FUNCTION. THE EDUCATIONAL EXPERIENCE ACHIEVED IN ONE COMMUNITY IS DESCRIBED: "VILLAGGIO SOS DEI BAMBINI."

IL PRIMO CAPITOLO DELL’ELABORATO PRESENTA LA DEFINIZIONE DI EDUCAZIONE E IN PARTICOLARE SI CONCENTRA AD ANALIZZARE LA FIGURA DELL’EDUCATORE PROFESSIONALE. SUCCESSIVAMENTE VIENE ESAMINATA UNA RIFLESSIONE PEDAGOGICA RIGUARDO AL MODO DI CONCEPIRE LO SVILUPPO UMANO E SI PONE ATTENZIONE SU COME SIA CAMBIATO IL RUOLO DELL’EDUCATORE E LA SUA AZIONE EDUCATIVA “DA IERI A OGGI”. SI EVIDENZIA IL LAVORO DELL’EDUCATORE IN TRE CONTESTI STORICI PRINCIPALI FINO AD ARRIVARE AL RICONOSCIMENTO LEGISLATIVO, INDIVIDUANDO LE DIVERSE TIPOLOGIE DI IDENTITA’ CHE RAPPRESENTANO E COSTITUISCONO L’UNITA’ IDENTITARIA DELL’EDUCATORE. NEL SECONDO CAPITOLO SI ESPONE LA FIGURA DELL’EDUCATORE ALL’INTERNO DEI SERVIZI EDUCATIVI PER MINORI E COSA QUEST’ULTIMI OFFRONO ALL’INTERNO DELLA COMUNITA’, OVVERO QUALI SERVIZI ED INTERVENTI POSSONO OFFRIRE. SUCCESSIVAMENTE VENGONO ESPOSTE LE COMPETENZE E LE ABILITA’ DELL’EDUCATORE ALL’INTERNO DI QUATTRO ASSI: QUELLO DISCIPLINARE, RELAZIONALE E DI CURA DELLA PERSONA, METODOLOGICO E INFINE RIFLESSIVO. PER CONCLUDERE, NEL TERZO CAPITOLO VIENE APPROFONDITA QUESTA FIGURA ALL’INTERNO DELLA COMUNITA’ PER MINORI E LA SUA FUNZIONE EDUCATIVA. VIENE DESCRITTA L’ESPERIENZA FORMATIVA CONSEGUITA IN UNA COMUNITA’: “VILLAGGIO SOS DEI BAMBINI”.

LA FIGURA DELL'EDUCATORE PROFESSIONALE E LA SUA AZIONE EDUCATIVA NEI CONTESTI PER MINORI

ZARAMELLA, ELISA
2023/2024

Abstract

THE FIRST CHAPTER OF THE PAPER PRESENTS THE DEFINITION OF EDUCATION AND IN PARTICULAR FOCUSES ON ANALYZING THE FIGURE OF THE SOCIAL-PEDAGOGICAL EDUCATOR. SUBSEQUENTLY, A PEDAGOGICAL REFLECTION IS EXAMINED REGARDING THE WAY HUMAN DEVELOPMENT IS CONCEIVED, AND ATTENTION IS GIVEN TO HOW THE ROLE OF THE EDUCATOR AND HIS EDUCATIONAL ACTION HAS CHANGED "FROM YESTERDAY TO TODAY." THE WORK OF THE EDUCATOR IS HIGHLIGHTED IN THREE MAIN HISTORICAL CONTEXTS UP TO AND INCLUDING LEGISLATIVE RECOGNITION, IDENTIFYING THE DIFFERENT TYPES OF IDENTITIES THAT REPRESENT AND CONSTITUTE THE IDENTITY UNIT OF THE EDUCATOR. THE SECOND CHAPTER EXPOSES THE FIGURE OF THE EDUCATOR WITHIN THE EDUCATIONAL SERVICES FOR MINORS AND WHAT THE LATTER OFFER WITHIN THE COMMUNITY, WHAT SERVICES AND INTERVENTIONS THEY CAN PROVIDE. NEXT, THE SKILLS AND ABILITIES OF THE EDUCATOR ARE SET OUT WITHIN FOUR AXES: THE DISCIPLINARY, RELATIONAL AND PERSONAL CARE, METHODOLOGICAL, AND FINALLY REFLECTIVE. TO CONCLUDE, THE THIRD CHAPTER DELVES INTO THIS FIGURE WITHIN THE JUVENILE COMMUNITY AND ITS EDUCATIONAL FUNCTION. THE EDUCATIONAL EXPERIENCE ACHIEVED IN ONE COMMUNITY IS DESCRIBED: "VILLAGGIO SOS DEI BAMBINI."
2023
THE FIGURE OF THE PROFESSIONAL EDUCATOR AND HIS EDUCATION ACTION IN CONTEXTS FOR MINORS
IL PRIMO CAPITOLO DELL’ELABORATO PRESENTA LA DEFINIZIONE DI EDUCAZIONE E IN PARTICOLARE SI CONCENTRA AD ANALIZZARE LA FIGURA DELL’EDUCATORE PROFESSIONALE. SUCCESSIVAMENTE VIENE ESAMINATA UNA RIFLESSIONE PEDAGOGICA RIGUARDO AL MODO DI CONCEPIRE LO SVILUPPO UMANO E SI PONE ATTENZIONE SU COME SIA CAMBIATO IL RUOLO DELL’EDUCATORE E LA SUA AZIONE EDUCATIVA “DA IERI A OGGI”. SI EVIDENZIA IL LAVORO DELL’EDUCATORE IN TRE CONTESTI STORICI PRINCIPALI FINO AD ARRIVARE AL RICONOSCIMENTO LEGISLATIVO, INDIVIDUANDO LE DIVERSE TIPOLOGIE DI IDENTITA’ CHE RAPPRESENTANO E COSTITUISCONO L’UNITA’ IDENTITARIA DELL’EDUCATORE. NEL SECONDO CAPITOLO SI ESPONE LA FIGURA DELL’EDUCATORE ALL’INTERNO DEI SERVIZI EDUCATIVI PER MINORI E COSA QUEST’ULTIMI OFFRONO ALL’INTERNO DELLA COMUNITA’, OVVERO QUALI SERVIZI ED INTERVENTI POSSONO OFFRIRE. SUCCESSIVAMENTE VENGONO ESPOSTE LE COMPETENZE E LE ABILITA’ DELL’EDUCATORE ALL’INTERNO DI QUATTRO ASSI: QUELLO DISCIPLINARE, RELAZIONALE E DI CURA DELLA PERSONA, METODOLOGICO E INFINE RIFLESSIVO. PER CONCLUDERE, NEL TERZO CAPITOLO VIENE APPROFONDITA QUESTA FIGURA ALL’INTERNO DELLA COMUNITA’ PER MINORI E LA SUA FUNZIONE EDUCATIVA. VIENE DESCRITTA L’ESPERIENZA FORMATIVA CONSEGUITA IN UNA COMUNITA’: “VILLAGGIO SOS DEI BAMBINI”.
Educatore
azione
minori
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Zaramella_Elisa.pdf

accesso riservato

Dimensione 533.57 kB
Formato Adobe PDF
533.57 kB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/63101