This thesis explores the employment integration of refugees and asylum seekers in Italy through the SAI network (System of Reception and Integration). The work is divided into five main chapters: the first chapter provides a definition of the term reception, the legislation that governs it, and an overview of the integrated reception service. The second chapter analyzes intercultural encounters and the authenticity of such interactions. The third chapter examines the employment integration programs offered by the SAI, along with the main measures and tools provided by the project. The fourth chapter delves into the role of the educator within the SAI context, focusing on the necessary skills to support beneficiaries in their socio-economic integration. Finally, the last chapter concludes the discussion with personal reflections.
Questa tesi esplora l'accoglienza lavorativa dei rifugiati e richiedenti asilo in Italia attraverso la rete SAI (Sistema di Accoglienza e Integrazione). ll lavoro è suddiviso in cinque capitoli principali: nel primo capitolo si fornisce una definizione del termine accoglienza, della legislazione che la disciplina e si presenta il servizio di accoglienza integrata. Nel secondo capitolo si analizza l'incontro interculturale e l'autenticità di tale incontro. Il terzo capitolo esamina i programmi di integrazione lavorativa offerti dal SAI insieme alle misure e strumenti principali previsti dal progetto. Il quarto capitolo invece, approfondisce il ruolo dell'educatore nel contesto del SAI, con un focus sulle competenze necessarie per supportare i beneficiari nell'inserimento socio-economico. infine il capitolo finale conclude l'argomento con le riflessioni personali.
RIFIUGIATI E RICHIEDENTI ASILO IN ITALIA: ANALISI DELL'ATTIVITÀ PER L'INCLUSIONE LAVORATIVA DELLA RETE SAI
BUJARI, RINA
2023/2024
Abstract
This thesis explores the employment integration of refugees and asylum seekers in Italy through the SAI network (System of Reception and Integration). The work is divided into five main chapters: the first chapter provides a definition of the term reception, the legislation that governs it, and an overview of the integrated reception service. The second chapter analyzes intercultural encounters and the authenticity of such interactions. The third chapter examines the employment integration programs offered by the SAI, along with the main measures and tools provided by the project. The fourth chapter delves into the role of the educator within the SAI context, focusing on the necessary skills to support beneficiaries in their socio-economic integration. Finally, the last chapter concludes the discussion with personal reflections.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Bujari_Rina.pdf
accesso riservato
Dimensione
816.76 kB
Formato
Adobe PDF
|
816.76 kB | Adobe PDF |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/65773