This final thesis focuses on the parent-child relationship, specifically addressing attachment and separation anxiety disorder. The first chapter delves into the origins of attachment theory and its development, providing definitions of attachment figures and Internal Working Models. This chapter explains John Bowlby's view of attachment as a primary motivational system that regulates a child's behavior, aiming to guide them towards seeking security while also encouraging exploration of new environments. Caregivers play a role in fostering a secure base, offering comfort and encouragement while allowing the child space for independent experience. The second chapter discusses anxiety disorders, with a focus on separation anxiety disorder, characterized by significant anxiety or fear related to separation from attachment figures. Symptoms, etiology, epidemiology, and various treatments are explored. Finally, the third chapter addresses assessment tools such as the Strange Situation and the Separation Anxiety Test.
Questa relazione finale di laurea si concentra sulla relazione genitore-bambino, focalizzandosi sul tema dell'attaccamento e il disturbo d'ansia da separazione. Nel primo capitolo verranno approfondite le origini della teoria dell'attaccamento e il suo sviluppo, per poi fornire una definizione delle figure di riferimento e dei Modelli Operativi Interni. Dunque, questo capitolo spiega come John Bowlby considera l'attaccamento un sistema motivazionale primario che regola il comportamento del bambino con l'obiettivo di indirizzarlo alla ricerca della sicurezza e, al tempo stesso, verso l'esplorazione di nuovi ambienti; il caregiver ha la funzione di favorire lo sviluppo di una base sicura, in modo tale da incoraggiare e confortare il bambino e comunque ritirarsi sullo sfondo quando il suo intervento non è essenziale per poter fornirgli la possibilità di fare esperienza. Il secondo capitolo parla dei disturbi d'ansia, in particolare del disturbo d'ansia da separazione, il quale si manifesta attraverso una significativa ansia o paura rispetto alla separazione dalle figure di attaccamento. Oltre alla definizione vengono approfonditi i sintomi, l'eziologia, l'epidemiologia e i vari trattamenti. Infine nel terzo capitolo si parla dei strumenti di valutazione, come la Strange Situation e la Separation Anxiety Test.
La relazione genitore-bambino: attaccamento e disturbo d’ansia da separazione
VIANELLO, ARIANNA
2023/2024
Abstract
This final thesis focuses on the parent-child relationship, specifically addressing attachment and separation anxiety disorder. The first chapter delves into the origins of attachment theory and its development, providing definitions of attachment figures and Internal Working Models. This chapter explains John Bowlby's view of attachment as a primary motivational system that regulates a child's behavior, aiming to guide them towards seeking security while also encouraging exploration of new environments. Caregivers play a role in fostering a secure base, offering comfort and encouragement while allowing the child space for independent experience. The second chapter discusses anxiety disorders, with a focus on separation anxiety disorder, characterized by significant anxiety or fear related to separation from attachment figures. Symptoms, etiology, epidemiology, and various treatments are explored. Finally, the third chapter addresses assessment tools such as the Strange Situation and the Separation Anxiety Test.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Vianello_Arianna.pdf
Accesso riservato
Dimensione
994.54 kB
Formato
Adobe PDF
|
994.54 kB | Adobe PDF |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/65787