Intellectual disability constitutes a situation of fundamental vulnerability that places individuals affected by this disorder at risk in terms of successfully overcoming the developmental tasks that characterize the transition from the "protected" life of a child to the autonomous life of an adult (Foley et al., 2012). This work will focus on this particular phase of life, referred to as transition in the literature. School is a certainty for young adults with intellectual disabilities (ID) and their families, while at the end of the educational journey, the possibilities of imagining an accessible future are significantly reduced.First, the condition of intellectual disability and the challenges that young adults with ID are forced to face at the end of school will be presented. Subsequently, the aspect of employment insertion, understood as the main means of social inclusion, will be analyzed. Finally, a case of a young adult with ID will be presented as an example of a socio-occupational inclusion path that takes into account the individual's history and constructs such as quality of life (QoL) and self-realization.

La disabilità intellettiva costituisce una situazione di vulnerabilità di base che pone le persone affette da tale disturbo in una condizione di rischio rispetto alla possibilità di superare con successo i compiti evolutivi che caratterizzano il passaggio dalla vita “protetta” del bambino alla vita autonoma dell’adulto (Foley et al., 2012). L’elaborato si concentrerà su questa particolare fase della vita, definita transizione in letteratura. La scuola è una certezza per i giovani adulti con DI e le loro famiglie, mentre al termine del percorso di istruzione le possibilità di immaginare un futuro accessibile si riducono notevolmente. Dapprima verranno presentate la condizione di disabilità intellettiva e le difficoltà che i giovani adulti con DI sono costretti ad affrontare al termine della scuola e, successivamente, verrà analizzato l’aspetto dell’inserimento lavorativo, inteso come principale mezzo di inclusione sociale. Infine, verrà presentato un caso di un giovane adulto con DI come esempio di percorso sull’inserimento socio-lavorativo che tiene conto della storia individuale e di costrutti quali la qualità della vita (QdV) e l’autorealizzazione.

Percorsi di inclusione sociale ed inserimento lavorativo di giovani adulti con disabilità intellettiva: analisi di un caso.

GIANANGELI, FEDERICA
2023/2024

Abstract

Intellectual disability constitutes a situation of fundamental vulnerability that places individuals affected by this disorder at risk in terms of successfully overcoming the developmental tasks that characterize the transition from the "protected" life of a child to the autonomous life of an adult (Foley et al., 2012). This work will focus on this particular phase of life, referred to as transition in the literature. School is a certainty for young adults with intellectual disabilities (ID) and their families, while at the end of the educational journey, the possibilities of imagining an accessible future are significantly reduced.First, the condition of intellectual disability and the challenges that young adults with ID are forced to face at the end of school will be presented. Subsequently, the aspect of employment insertion, understood as the main means of social inclusion, will be analyzed. Finally, a case of a young adult with ID will be presented as an example of a socio-occupational inclusion path that takes into account the individual's history and constructs such as quality of life (QoL) and self-realization.
2023
Paths of social inclusion and job placement of young adults with intellectual disability: analysis of a case.
La disabilità intellettiva costituisce una situazione di vulnerabilità di base che pone le persone affette da tale disturbo in una condizione di rischio rispetto alla possibilità di superare con successo i compiti evolutivi che caratterizzano il passaggio dalla vita “protetta” del bambino alla vita autonoma dell’adulto (Foley et al., 2012). L’elaborato si concentrerà su questa particolare fase della vita, definita transizione in letteratura. La scuola è una certezza per i giovani adulti con DI e le loro famiglie, mentre al termine del percorso di istruzione le possibilità di immaginare un futuro accessibile si riducono notevolmente. Dapprima verranno presentate la condizione di disabilità intellettiva e le difficoltà che i giovani adulti con DI sono costretti ad affrontare al termine della scuola e, successivamente, verrà analizzato l’aspetto dell’inserimento lavorativo, inteso come principale mezzo di inclusione sociale. Infine, verrà presentato un caso di un giovane adulto con DI come esempio di percorso sull’inserimento socio-lavorativo che tiene conto della storia individuale e di costrutti quali la qualità della vita (QdV) e l’autorealizzazione.
disabilità
intellettiva
giovani adulti
inserimento
lavorativo
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Gianangeli_Federica.pdf

accesso riservato

Dimensione 1.37 MB
Formato Adobe PDF
1.37 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/66204