Italian wine grape varietals have played a significant, albeit often overlooked, role in the history of California viticulture. This thesis documents the journey of Italian varietals from their initial planting by Italian immigrants in the 1850s to their current status within the Californian wine industry, with a particular focus on their cultural, economic, and agricultural impacts. Initially introduced and propagated by successive waves of Italian immigration and several pivotal Italian- led wine enterprises, most notably Italian Swiss Colony, the cultivation of Italian varietals in California gradually expanded during the late 19th and early 20th centuries. These varietals survived Prohibition and saw a steady rise in popularity, particularly in association with table wines post-World War II. Notably, certain varietals such as Barbera outpaced the growth and prevalence of Cabernet Sauvignon, Chardonnay, and Pinot Noir through the mid-1970s. Following Antinori's acquisition of Atlas Peak in 1985, Napa Valley in particular experienced a surge in plantings of Italian varietals, primarily Sangiovese. During the 1990s, producers sought to popularize these varietals and educate consumers about their cultural significance through an organization known as Consorzio Cal-Italia. Despite its noble objectives, the consortium struggled to unite producers around a cohesive identity, establish terroir-driven varietal selection, and improve quality standards, leading to press and consumer disillusionment. Consequently, the Cal-Ital movement had faltered by the late 1990s, and died in the early 2000s. Since then, a more nuanced and specialized Italian varietal landscape has emerged in California, characterized by sustainable agricultural practices, varietal experimentation, ongoing market adaptation, and varying degrees of Italian cultural integration among producers. While many larger producers continue to produce one or two token Italian varietals, often exploiting an outdated or fabricated Italian brand identity, an increasing number of smaller producers are pursuing authentic interpretations of Italian varietals within a California context. The author conducted interviews with thirty wine industry professionals involved with Italian varietals in California. The questionnaire addressed a range of topics, both qualitative and quantitative. The results indicate that the mosaic of Italian varietals currently cultivated in California is more diverse than ever before, with consumers becoming better informed about and more interested in these varietals, which now represent an estimated 4% of the state's standing wine grape acreage. Furthermore, producers' adaptations to the post-COVID economic landscape, particularly the growing role of Direct-to-Consumer (DTC) sales, indicate a stabilizing foundation for the future of Italian varietals in California.

I vitigni italiani hanno avuto un ruolo significativo, anche se spesso trascurato, nella storia della viticoltura californiana. Questa tesi documenta il percorso dei vitigni italiani dal loro primo impianto da parte degli immigrati italiani nel metà del XIX secolo fino al loro attuale status all'interno dell'industria vinicola californiana, con particolare attenzione al loro impatto culturale, economico e agricolo. Inizialmente introdotti e propagati da successive ondate di immigrazione italiana e da diverse imprese vinicole a guida italiana, in particolare Italian Swiss Colony, la coltivazione di vitigni italiani in California si è gradualmente espansa durante la fine del XIX e l'inizio del XX secolo. Questi vitigni sono sopravvissuti al proibizionismo e hanno conosciuto un costante aumento di popolarità, in particolare in associazione con i vini da tavola nel secondo dopoguerra. In particolare, alcuni vitigni come il Barbera hanno superato la crescita e la diffusione del Cabernet Sauvignon, dello Chardonnay e del Pinot Nero fino alla metà degli anni Settanta. In seguito all'acquisizione di Atlas Peak da parte di Antinori nel 1985, la Napa Valley ha registrato in particolare un'impennata nelle piantagioni di vitigni italiani, soprattutto Sangiovese. Negli anni Novanta, i produttori hanno cercato di divulgare questi vitigni e di educare i consumatori sul loro significato culturale attraverso un'organizzazione nota come Consorzio Cal-Italia. Nonostante i suoi nobili obiettivi, il consorzio ha faticato a unire i produttori attorno a un'identità coesa, a stabilire una selezione varietale orientata al terroir e a migliorare gli standard qualitativi, provocando la disillusione della stampa e dei consumatori. Di conseguenza, il movimento Cal-Ital ha vacillato alla fine degli anni Novanta ed è morto nei primi anni Duemila. Da allora, in California è emerso un panorama varietale italiano più sfumato e specializzato, caratterizzato da pratiche agricole sostenibili, sperimentazione varietale, continuo adattamento al mercato e diversi gradi di integrazione culturale italiana tra i produttori. Mentre molti grandi produttori continuano a produrre uno o due vitigni italiani, spesso sfruttando un'identità di marca italiana obsoleta o inventata, un numero crescente di piccoli produttori sta perseguendo interpretazioni autentiche dei vitigni italiani nel contesto californiano. L'autore ha intervistato trenta professionisti del settore vinicolo che si occupano di vitigni italiani in California. Il questionario ha affrontato una serie di argomenti, sia qualitativi che quantitativi. I risultati indicano che il mosaico di vitigni italiani attualmente coltivati in California è più variegato che mai, e che i consumatori sono sempre più informati e interessati a questi vitigni, che ora rappresentano circa il 4% della superficie viticola dello Stato. Inoltre, gli adattamenti dei produttori al panorama economico post-COVID, in particolare il ruolo crescente delle vendite dirette al consumatore (DTC), indicano una base di stabilizzazione per il futuro dei vitigni italiani in California.

Dalla novità all'autenticità? Vitigni Italiani in California

SCHOLL, TRISTAN BENNETT
2023/2024

Abstract

Italian wine grape varietals have played a significant, albeit often overlooked, role in the history of California viticulture. This thesis documents the journey of Italian varietals from their initial planting by Italian immigrants in the 1850s to their current status within the Californian wine industry, with a particular focus on their cultural, economic, and agricultural impacts. Initially introduced and propagated by successive waves of Italian immigration and several pivotal Italian- led wine enterprises, most notably Italian Swiss Colony, the cultivation of Italian varietals in California gradually expanded during the late 19th and early 20th centuries. These varietals survived Prohibition and saw a steady rise in popularity, particularly in association with table wines post-World War II. Notably, certain varietals such as Barbera outpaced the growth and prevalence of Cabernet Sauvignon, Chardonnay, and Pinot Noir through the mid-1970s. Following Antinori's acquisition of Atlas Peak in 1985, Napa Valley in particular experienced a surge in plantings of Italian varietals, primarily Sangiovese. During the 1990s, producers sought to popularize these varietals and educate consumers about their cultural significance through an organization known as Consorzio Cal-Italia. Despite its noble objectives, the consortium struggled to unite producers around a cohesive identity, establish terroir-driven varietal selection, and improve quality standards, leading to press and consumer disillusionment. Consequently, the Cal-Ital movement had faltered by the late 1990s, and died in the early 2000s. Since then, a more nuanced and specialized Italian varietal landscape has emerged in California, characterized by sustainable agricultural practices, varietal experimentation, ongoing market adaptation, and varying degrees of Italian cultural integration among producers. While many larger producers continue to produce one or two token Italian varietals, often exploiting an outdated or fabricated Italian brand identity, an increasing number of smaller producers are pursuing authentic interpretations of Italian varietals within a California context. The author conducted interviews with thirty wine industry professionals involved with Italian varietals in California. The questionnaire addressed a range of topics, both qualitative and quantitative. The results indicate that the mosaic of Italian varietals currently cultivated in California is more diverse than ever before, with consumers becoming better informed about and more interested in these varietals, which now represent an estimated 4% of the state's standing wine grape acreage. Furthermore, producers' adaptations to the post-COVID economic landscape, particularly the growing role of Direct-to-Consumer (DTC) sales, indicate a stabilizing foundation for the future of Italian varietals in California.
2023
From Novelty to Authenticity? Italian Varietals in California
I vitigni italiani hanno avuto un ruolo significativo, anche se spesso trascurato, nella storia della viticoltura californiana. Questa tesi documenta il percorso dei vitigni italiani dal loro primo impianto da parte degli immigrati italiani nel metà del XIX secolo fino al loro attuale status all'interno dell'industria vinicola californiana, con particolare attenzione al loro impatto culturale, economico e agricolo. Inizialmente introdotti e propagati da successive ondate di immigrazione italiana e da diverse imprese vinicole a guida italiana, in particolare Italian Swiss Colony, la coltivazione di vitigni italiani in California si è gradualmente espansa durante la fine del XIX e l'inizio del XX secolo. Questi vitigni sono sopravvissuti al proibizionismo e hanno conosciuto un costante aumento di popolarità, in particolare in associazione con i vini da tavola nel secondo dopoguerra. In particolare, alcuni vitigni come il Barbera hanno superato la crescita e la diffusione del Cabernet Sauvignon, dello Chardonnay e del Pinot Nero fino alla metà degli anni Settanta. In seguito all'acquisizione di Atlas Peak da parte di Antinori nel 1985, la Napa Valley ha registrato in particolare un'impennata nelle piantagioni di vitigni italiani, soprattutto Sangiovese. Negli anni Novanta, i produttori hanno cercato di divulgare questi vitigni e di educare i consumatori sul loro significato culturale attraverso un'organizzazione nota come Consorzio Cal-Italia. Nonostante i suoi nobili obiettivi, il consorzio ha faticato a unire i produttori attorno a un'identità coesa, a stabilire una selezione varietale orientata al terroir e a migliorare gli standard qualitativi, provocando la disillusione della stampa e dei consumatori. Di conseguenza, il movimento Cal-Ital ha vacillato alla fine degli anni Novanta ed è morto nei primi anni Duemila. Da allora, in California è emerso un panorama varietale italiano più sfumato e specializzato, caratterizzato da pratiche agricole sostenibili, sperimentazione varietale, continuo adattamento al mercato e diversi gradi di integrazione culturale italiana tra i produttori. Mentre molti grandi produttori continuano a produrre uno o due vitigni italiani, spesso sfruttando un'identità di marca italiana obsoleta o inventata, un numero crescente di piccoli produttori sta perseguendo interpretazioni autentiche dei vitigni italiani nel contesto californiano. L'autore ha intervistato trenta professionisti del settore vinicolo che si occupano di vitigni italiani in California. Il questionario ha affrontato una serie di argomenti, sia qualitativi che quantitativi. I risultati indicano che il mosaico di vitigni italiani attualmente coltivati in California è più variegato che mai, e che i consumatori sono sempre più informati e interessati a questi vitigni, che ora rappresentano circa il 4% della superficie viticola dello Stato. Inoltre, gli adattamenti dei produttori al panorama economico post-COVID, in particolare il ruolo crescente delle vendite dirette al consumatore (DTC), indicano una base di stabilizzazione per il futuro dei vitigni italiani in California.
Italian Varietals
California
Authenticity
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/67546