This thesis aims to investigate the effect of the nonverbal communication of significant adults, specifically teachers, in altering peer evaluations of their ingroup at both explicit and implicit levels in school-aged children or those in the late preschool age. To achieve this, a study is conducted in which participating children are presented with two video scenarios where two peers, belonging to the same ethnic group as the child, display either egalitarian behavior or ethnically discriminatory behavior, in the presence of a teacher who remains impassive in the control condition or who reinforces egalitarian behavior through facial expressions and disapproves of discriminatory behavior in the test condition. Attitudes towards the protagonists of the videos are then assessed through structured interviews and the Child-IAT. The study demonstrates how the nonverbal behavior of teachers can indeed modify attitudes measured in a manner consistent with the nonverbal expressions.
Questa tesi si propone di indagare l'effetto della comunicazione non verbale di adulti di riferimento, nella fattispecie insegnanti, nel modificare le valutazioni sui pari del proprio ingroup a livello sia esplicito che implicito, in bambini in età scolare o in ultima età prescolare. Per farlo viene condotto uno studio in cui ai bambini partecipanti vengono presentate due situazioni rappresentate in video in cui due pari, appartenenti al suo stesso gruppo etnico, attuano un comportamento egalitario, in un caso, o discriminatorio su base etnica, nell'altro caso, alla presenza di un insegnante impassibile nella condizione di controllo o che rinforzasse tramite espressione del volto il comportamento egalitario e disapprovasse quello discriminatorio nella condizione di test. Gli atteggiamenti nei confronti dei protagonisti dei video vengono poi rilevati tramite intervista strutturata e tramite Child-IAT. Lo studio mostra come il comportamento non verbale degli insegnanti riesca effettivamente a modificare gli atteggiamenti misurati in modo concorde alle espressioni non verbali.
Uno studio sulla comunicazione non verbale degli adulti nel plasmare gli atteggiamenti intragruppo nei bambini
CORAZZA, ALESSANDRO
2023/2024
Abstract
This thesis aims to investigate the effect of the nonverbal communication of significant adults, specifically teachers, in altering peer evaluations of their ingroup at both explicit and implicit levels in school-aged children or those in the late preschool age. To achieve this, a study is conducted in which participating children are presented with two video scenarios where two peers, belonging to the same ethnic group as the child, display either egalitarian behavior or ethnically discriminatory behavior, in the presence of a teacher who remains impassive in the control condition or who reinforces egalitarian behavior through facial expressions and disapproves of discriminatory behavior in the test condition. Attitudes towards the protagonists of the videos are then assessed through structured interviews and the Child-IAT. The study demonstrates how the nonverbal behavior of teachers can indeed modify attitudes measured in a manner consistent with the nonverbal expressions.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Corazza_Alessandro.pdf
accesso aperto
Dimensione
1.05 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.05 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/69965