Writing is a multidimensional process: both proximal and distal skills influence its development throughout the primary school years and beyond. This thesis aims to explore the teaching of writing in the context of primary and secondary school, focusing on the practices, beliefs, and self-efficacy of Italian language teachers. Through the analysis of questionnaire responses, the frequency with which teachers employ practices to foster the development of writing skills is investigated, in light of international guidelines. Concurrently, the teachers' beliefs regarding the teaching of writing are examined, and how these beliefs influence their pedagogical decisions. Furthermore, the research explores the level of self-efficacy perceived by teachers in relation to writing instruction. The results provide valuable insights into the educational dynamics associated with writing in primary and secondary school, contributing to the potential guidance of future educational interventions in the field of writing.

La scrittura è un processo multidimensionale: abilità prossimali e distali ne influenzano lo sviluppo durante gli anni della scuola primaria e non solo. Questa tesi ha come obiettivo l'esplorazione dell'insegnamento della scrittura nel contesto della scuola primaria e secondaria di primo grado, concentrandosi sulle pratiche, le credenze e l'autoefficacia degli insegnanti di italiano. Attraverso l'analisi delle risposte di un questionario, viene approfondita la frequenza con la quale gli insegnanti utilizzano le pratiche per promuovere lo sviluppo delle competenze scritte, alla luce delle linee guida internazionali. Al contempo, vengono indagate le credenze dei docenti riguardo all'insegnamento della scrittura e come queste influenzano le loro decisioni pedagogiche. Inoltre, la ricerca esplora il livello di autoefficacia percepito dagli insegnanti rispetto all'insegnamento della scrittura. I risultati forniscono informazioni importanti delle dinamiche educative legate alla scrittura nella scuola primaria e secondaria di primo grado; possono contribuire a informare futuri interventi formativi nel campo della scrittura.

La scrittura: un esame delle pratiche, delle credenze e dell'autoefficacia degli insegnanti di italiano della scuola primaria e secondaria di primo grado.

MURACA, MARCO
2023/2024

Abstract

Writing is a multidimensional process: both proximal and distal skills influence its development throughout the primary school years and beyond. This thesis aims to explore the teaching of writing in the context of primary and secondary school, focusing on the practices, beliefs, and self-efficacy of Italian language teachers. Through the analysis of questionnaire responses, the frequency with which teachers employ practices to foster the development of writing skills is investigated, in light of international guidelines. Concurrently, the teachers' beliefs regarding the teaching of writing are examined, and how these beliefs influence their pedagogical decisions. Furthermore, the research explores the level of self-efficacy perceived by teachers in relation to writing instruction. The results provide valuable insights into the educational dynamics associated with writing in primary and secondary school, contributing to the potential guidance of future educational interventions in the field of writing.
2023
Writing: An Examination of Practices, Beliefs, and Self-Efficacy among Italian Language Teachers in Primary and Lower Secondary School.
La scrittura è un processo multidimensionale: abilità prossimali e distali ne influenzano lo sviluppo durante gli anni della scuola primaria e non solo. Questa tesi ha come obiettivo l'esplorazione dell'insegnamento della scrittura nel contesto della scuola primaria e secondaria di primo grado, concentrandosi sulle pratiche, le credenze e l'autoefficacia degli insegnanti di italiano. Attraverso l'analisi delle risposte di un questionario, viene approfondita la frequenza con la quale gli insegnanti utilizzano le pratiche per promuovere lo sviluppo delle competenze scritte, alla luce delle linee guida internazionali. Al contempo, vengono indagate le credenze dei docenti riguardo all'insegnamento della scrittura e come queste influenzano le loro decisioni pedagogiche. Inoltre, la ricerca esplora il livello di autoefficacia percepito dagli insegnanti rispetto all'insegnamento della scrittura. I risultati forniscono informazioni importanti delle dinamiche educative legate alla scrittura nella scuola primaria e secondaria di primo grado; possono contribuire a informare futuri interventi formativi nel campo della scrittura.
Writing
Teaching writing
Writing development
Writing practices
Primary school
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Muraca_Marco.pdf

accesso aperto

Dimensione 1.79 MB
Formato Adobe PDF
1.79 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/74029