Deficits in social skills are one of the main characteristics of autism spectrum disorder (ASD), and negatively affect the quality of social interactions and adaptive behavior. Theory of mind is among the most impaired skills. However, recent studies have shown variability in this domain across the profiles of individuals with ASD. The present study aims to investigate theory of mind skills and their relationship with the degree of social competence in a group of participants with ASD without intellectual disability (N=14) aged between 8 and 16 years old, through the use of standardized and experimental tests. The results will be compared with those of an undiagnosed control group (N=15), matched for biological sex, age, and cognitive functioning. Results are presented and possible implications in clinical and educational settings are discussed.
I deficit nelle abilità sociali sono una delle caratteristiche principali del disturbo dello spettro autistico (ASD) e influenzano negativamente la qualità delle interazioni sociali e gli aspetti adattivi. La teoria della mente risulta essere tra le abilità maggiormente compromesse. Tuttavia, studi recenti mostrano una variabilità nelle abilità di teoria della mente tra i profili degli individui con ASD. Il presente contributo si pone l’obiettivo di contribuire alle conoscenze in merito alle abilità di teoria della mente e la loro relazione con il grado di competenza sociale in un gruppo di partecipanti con ASD senza disabilità intellettiva (N=14) di età compresa tra gli 8 e i 16 anni, attraverso l’utilizzo di prove standardizzate e sperimentali. I risultati saranno confrontati con quelli di un gruppo di controllo senza diagnosi (N=15) appaiato per sesso biologico, età e funzionamento cognitivo. Verranno presentati i risultati e discusse le possibili implicazioni in ambito clinico e educativo.
Teoria della mente e competenza sociale nel disturbo dello spettro autistico senza disabilità intellettiva
MARSILIO, ELISABETTA
2023/2024
Abstract
Deficits in social skills are one of the main characteristics of autism spectrum disorder (ASD), and negatively affect the quality of social interactions and adaptive behavior. Theory of mind is among the most impaired skills. However, recent studies have shown variability in this domain across the profiles of individuals with ASD. The present study aims to investigate theory of mind skills and their relationship with the degree of social competence in a group of participants with ASD without intellectual disability (N=14) aged between 8 and 16 years old, through the use of standardized and experimental tests. The results will be compared with those of an undiagnosed control group (N=15), matched for biological sex, age, and cognitive functioning. Results are presented and possible implications in clinical and educational settings are discussed.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Marsilio_Elisabetta.pdf
accesso riservato
Dimensione
1.62 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.62 MB | Adobe PDF |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/75268