The logical thinking development is a component that defines cognitive development. The purpose of this analysis concerns the creation of two studies about the logical thinking development. First, the correlation between the scores obtained through the OLC-2 test “Operazioni Logiche e Conservazione” and some subscales of the WPPS-III test have been analyzed. Second, it has been investigated, through questionnaires to the parents of the children characterizing the sample, how the richness of the child's living and educational environment can impact the logical thinking development. The results showed a significant correlation between the scores of the two scales. Contrary to expectations, there was no correlation between the type of child's living and educational environment and the level of logical thinking development.
Lo sviluppo del pensiero logico è una componente che va a definire lo sviluppo di tipo cognitivo. La presente analisi si è posta come scopo la creazione di due studi in merito. In primo luogo, è stata analizzata la correlazione tra i punteggi ottenuti tramite le somministrazioni del test OLC-2 “Operazioni Logiche e Conservazione” e alcune sottoscale della WPPS-III. In secondo luogo, si è andato ad indagare, tramite la somministrazione di questionari ai genitori dei bambini caratterizzanti il campione, come la ricchezza dell’ambiente di vita del bambino possa impattare sullo sviluppo del pensiero logico. I risultati hanno dimostrato una correlazione significativa tra i punteggi delle due scale. Contrariamente a quanto ci si aspettasse, non è risultata esserci correlazione tra il tipo di ambiente di vita del bambino e il livello di sviluppo del pensiero logico.
Pensiero logico, sviluppo cognitivo e ambiente. Uno studio esplorativo.
CARDILE, GIOVANNA
2023/2024
Abstract
The logical thinking development is a component that defines cognitive development. The purpose of this analysis concerns the creation of two studies about the logical thinking development. First, the correlation between the scores obtained through the OLC-2 test “Operazioni Logiche e Conservazione” and some subscales of the WPPS-III test have been analyzed. Second, it has been investigated, through questionnaires to the parents of the children characterizing the sample, how the richness of the child's living and educational environment can impact the logical thinking development. The results showed a significant correlation between the scores of the two scales. Contrary to expectations, there was no correlation between the type of child's living and educational environment and the level of logical thinking development.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Cardile_Giovanna.pdf
accesso riservato
Dimensione
818.5 kB
Formato
Adobe PDF
|
818.5 kB | Adobe PDF |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/79499