The ready-to-drink (RTE) cocktail industry is relatively new, evolving, and offering a wide range of very diverse products to the consumer. A big boost to its popularity came from the lockdown period due to COVID-19 and the subsequent home-bartending phenomenon. For companies in the industry, willing to emerge in an environment full of competitive and alternative products, it is of primary importance to focus on the customer, whether end-user or business, in order to frame what their needs are, satisfy them, and obtain feedback in terms of economics and loyalty. This paper will consider the company Bicobi srl, sole licensee to the use of the trademark “Cipriani” associated with alcoholic beverages, engaged in the distribution and export of branded alcoholic products, in which an integrated study of product and process quality was carried out for the flagship drink: the Bellini, a flavored cocktail of ready-to-drink wine products. To carry out the study, Quality Function Deployment (QFD), a methodology that is based on the primary identification of the customer and its needs in order to implement systems to ensure their satisfaction, was used. By applying QFD, it was possible to identify which requirements are of most importance to the customer, legality and safety, and which constituent elements of the product and process contribute to the achievement of the goal. The methodology leads to the creation of several modules, which collectively generate the “House Of Quality” (HoQ), specifically we focused on the “relationship matrix” module where the peculiarities of product and process are weighed against their correlation to the identified requirements. Factors affecting product legality and safety are derived from mandatory requirements, good manufacturing practices, we also rely on the study of nonconformities detected entirely or reported for similar products to implement improvement plans or preventive actions. The purpose of such a study is to reduce as much as possible the possibility of the emergence of serious nonconformities, such as to result in the withdrawal or recall of the product, which would entail not only a health risk for the consumer but also economic damage for the company.

Sistema di gestione intIl settore dei cocktail ready to drink (RTE) è relativamente nuovo, in continua evoluzione, e propone una vasta gamma di prodotti molto eterogenei al consumatore. Grande spinta alla sua popolarità è stata data dal periodo di lockdown dovuto al COVID-19 e dal conseguente fenomeno dell'home-bartending. Per le aziende del settore, volenterose di emergere in un contesto ricco di prodotti competitivi e alternativi, risulta di primaria importanza focalizzarsi sul cliente, sia esso finale o business, per inquadrare quelle che sono le sue esigenze, soddisfarle, ed ottenere un riscontro in termini economici e di fidelizzazione. In questo elaborato verrà presa in considerazione l’azienda Bicobi srl, unica licenziataria all’uso del trademark “Cipriani” associato alle bevande alcoliche, impegnata nella distribuzione ed export di prodotti alcolici a marchio, nel la quale è stato effettuato uno studio integrato della qualità di prodotto e di processo per la bevanda di punta: il Bellini, cocktail aromatizzato di prodotti vitivinicoli ready to drink. Per effettuare lo studio è stato utilizzato il Quality Function Deployment (QFD), una metodologia che si basa sulla primaria individuazione del cliente e delle sue necessità per attuare sistemi atti a garantirne il soddisfacimento. Applicando il QFD è stato possibile individuare quali siano i requisiti di maggior importanza per il cliente, la legalità e la sicurezza, e quali elementi costitutivi del prodotto e di processo concorrano al raggiungimento dell’obiettivo. La metodologia porta alla creazione di diversi moduli, che nel complesso generano la “House Of Quality” (HoQ), nello specifico ci si è concentrati sul modulo “matrice delle relazioni” dove vengono soppesate le peculiarità di prodotto e processo rispetto la loro correlazione ai requisiti individuati. I fattori che incidono sulla legalità e sicurezza del prodotto derivano dai requisiti cogenti, dalle buone pratiche di produzione, ci si basa inoltre sullo studio delle non conformità rilevate interamente o riportate per prodotti analoghi per attuare piani di miglioramento o azioni preventive. La finalità di tale studio è quella di ridurre quanto più possibile la possibilità che emergano non conformità gravi, tali da determinare il ritiro o il richiamo del prodotto, che comporterebbe oltre che un rischio per la salute del consumatore un danno economico per l’azienda. egrato della qualità: un caso studio nell'impresa delle bevande alcoliche.

Sistema di gestione integrato della qualità: un caso studio nell'impresa delle bevande alcoliche.

FILIPPI, MARCO
2023/2024

Abstract

The ready-to-drink (RTE) cocktail industry is relatively new, evolving, and offering a wide range of very diverse products to the consumer. A big boost to its popularity came from the lockdown period due to COVID-19 and the subsequent home-bartending phenomenon. For companies in the industry, willing to emerge in an environment full of competitive and alternative products, it is of primary importance to focus on the customer, whether end-user or business, in order to frame what their needs are, satisfy them, and obtain feedback in terms of economics and loyalty. This paper will consider the company Bicobi srl, sole licensee to the use of the trademark “Cipriani” associated with alcoholic beverages, engaged in the distribution and export of branded alcoholic products, in which an integrated study of product and process quality was carried out for the flagship drink: the Bellini, a flavored cocktail of ready-to-drink wine products. To carry out the study, Quality Function Deployment (QFD), a methodology that is based on the primary identification of the customer and its needs in order to implement systems to ensure their satisfaction, was used. By applying QFD, it was possible to identify which requirements are of most importance to the customer, legality and safety, and which constituent elements of the product and process contribute to the achievement of the goal. The methodology leads to the creation of several modules, which collectively generate the “House Of Quality” (HoQ), specifically we focused on the “relationship matrix” module where the peculiarities of product and process are weighed against their correlation to the identified requirements. Factors affecting product legality and safety are derived from mandatory requirements, good manufacturing practices, we also rely on the study of nonconformities detected entirely or reported for similar products to implement improvement plans or preventive actions. The purpose of such a study is to reduce as much as possible the possibility of the emergence of serious nonconformities, such as to result in the withdrawal or recall of the product, which would entail not only a health risk for the consumer but also economic damage for the company.
2023
Integrated Quality management system: A Case Study in alcoholic beverage enterprise.
Sistema di gestione intIl settore dei cocktail ready to drink (RTE) è relativamente nuovo, in continua evoluzione, e propone una vasta gamma di prodotti molto eterogenei al consumatore. Grande spinta alla sua popolarità è stata data dal periodo di lockdown dovuto al COVID-19 e dal conseguente fenomeno dell'home-bartending. Per le aziende del settore, volenterose di emergere in un contesto ricco di prodotti competitivi e alternativi, risulta di primaria importanza focalizzarsi sul cliente, sia esso finale o business, per inquadrare quelle che sono le sue esigenze, soddisfarle, ed ottenere un riscontro in termini economici e di fidelizzazione. In questo elaborato verrà presa in considerazione l’azienda Bicobi srl, unica licenziataria all’uso del trademark “Cipriani” associato alle bevande alcoliche, impegnata nella distribuzione ed export di prodotti alcolici a marchio, nel la quale è stato effettuato uno studio integrato della qualità di prodotto e di processo per la bevanda di punta: il Bellini, cocktail aromatizzato di prodotti vitivinicoli ready to drink. Per effettuare lo studio è stato utilizzato il Quality Function Deployment (QFD), una metodologia che si basa sulla primaria individuazione del cliente e delle sue necessità per attuare sistemi atti a garantirne il soddisfacimento. Applicando il QFD è stato possibile individuare quali siano i requisiti di maggior importanza per il cliente, la legalità e la sicurezza, e quali elementi costitutivi del prodotto e di processo concorrano al raggiungimento dell’obiettivo. La metodologia porta alla creazione di diversi moduli, che nel complesso generano la “House Of Quality” (HoQ), nello specifico ci si è concentrati sul modulo “matrice delle relazioni” dove vengono soppesate le peculiarità di prodotto e processo rispetto la loro correlazione ai requisiti individuati. I fattori che incidono sulla legalità e sicurezza del prodotto derivano dai requisiti cogenti, dalle buone pratiche di produzione, ci si basa inoltre sullo studio delle non conformità rilevate interamente o riportate per prodotti analoghi per attuare piani di miglioramento o azioni preventive. La finalità di tale studio è quella di ridurre quanto più possibile la possibilità che emergano non conformità gravi, tali da determinare il ritiro o il richiamo del prodotto, che comporterebbe oltre che un rischio per la salute del consumatore un danno economico per l’azienda. egrato della qualità: un caso studio nell'impresa delle bevande alcoliche.
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