Temporal cognition: defined as the set of cognitive processes involved in the perception, processing, and estimation of time and its structures, represents a crucial cognitive process for environmental adaptation. Despite its critical role in various perceptual, motor, and cognitive activities, its developmental trajectory in early life remains unclear. This paper aims to investigate the early development of temporal anticipation abilities and their contribution to the formation of internal predictive models, which are fundamental for optimizing the processing of environmental stimuli. Aligned with the Neuroconstructivist approach, it will highlight how temporal anticipation may serve as a foundation for the evolution of more complex functions, including interpersonal synchronization. Such processes could trigger cascading effects, for instance, in the development of emotional regulation and the structuring of primary interpersonal bonds. Through a review of the literature, the study will explore the potential link between early dysfunctions in temporal anticipation and impairments in the quality of interpersonal synchronization during early interactions. The study aims to integrate theoretical perspectives and empirical data to investigate how and whether anticipation and synchronization processes interact and influence the development of affective skills, such as emotional regulation.

La cognizione temporale: intesa come l'insieme dei processi cognitivi coinvolti nella percezione, elaborazione e stima del tempo e delle sue strutture, rappresenta un processo cognitivo essenziale per l’adattamento all’ambiente. Nonostante il suo ruolo cruciale in molteplici attività percettive, motorie e cognitive, rimane poco chiaro come si sviluppi nei primi anni di vita. Questo studio si propone di indagare lo sviluppo precoce in particolare delle abilità di anticipazione temporale e il loro contributo alla costruzione di modelli interni di previsione, fondamentali per ottimizzare l’elaborazione degli stimoli ambientali. In linea con l’approccio Neurocostruttivista, si evidenzierà come l’anticipazione temporale possa costituire una base per l’evoluzione di funzioni più complesse, tra cui la sincronizzazione interpersonale. Questo potrebbe generare effetti a cascata, ad esempio nello sviluppo delle capacità di regolazione emotiva e nella strutturazione dei legami interpersonali primari. Attraverso una rassegna della letteratura, verrà esplorato il possibile legame tra disfunzionalità precoci nell’anticipazione temporale e compromissioni nella qualità della sincronizzazione interpersonale nelle interazioni precoci. Lo studio si propone di integrare prospettive teoriche e dati empirici per esplorare come e se i processi di anticipazione e sincronizzazione possano interagire e influenzare lo sviluppo di competenze affettive, come la regolazione emotiva.

Anticipazione temporale e sincronizzazione interpersonale nelle prime fasi dello sviluppo.

AMORE, GIOELE
2024/2025

Abstract

Temporal cognition: defined as the set of cognitive processes involved in the perception, processing, and estimation of time and its structures, represents a crucial cognitive process for environmental adaptation. Despite its critical role in various perceptual, motor, and cognitive activities, its developmental trajectory in early life remains unclear. This paper aims to investigate the early development of temporal anticipation abilities and their contribution to the formation of internal predictive models, which are fundamental for optimizing the processing of environmental stimuli. Aligned with the Neuroconstructivist approach, it will highlight how temporal anticipation may serve as a foundation for the evolution of more complex functions, including interpersonal synchronization. Such processes could trigger cascading effects, for instance, in the development of emotional regulation and the structuring of primary interpersonal bonds. Through a review of the literature, the study will explore the potential link between early dysfunctions in temporal anticipation and impairments in the quality of interpersonal synchronization during early interactions. The study aims to integrate theoretical perspectives and empirical data to investigate how and whether anticipation and synchronization processes interact and influence the development of affective skills, such as emotional regulation.
2024
Temporal anticipation and interpersonal synchronization in early development.
La cognizione temporale: intesa come l'insieme dei processi cognitivi coinvolti nella percezione, elaborazione e stima del tempo e delle sue strutture, rappresenta un processo cognitivo essenziale per l’adattamento all’ambiente. Nonostante il suo ruolo cruciale in molteplici attività percettive, motorie e cognitive, rimane poco chiaro come si sviluppi nei primi anni di vita. Questo studio si propone di indagare lo sviluppo precoce in particolare delle abilità di anticipazione temporale e il loro contributo alla costruzione di modelli interni di previsione, fondamentali per ottimizzare l’elaborazione degli stimoli ambientali. In linea con l’approccio Neurocostruttivista, si evidenzierà come l’anticipazione temporale possa costituire una base per l’evoluzione di funzioni più complesse, tra cui la sincronizzazione interpersonale. Questo potrebbe generare effetti a cascata, ad esempio nello sviluppo delle capacità di regolazione emotiva e nella strutturazione dei legami interpersonali primari. Attraverso una rassegna della letteratura, verrà esplorato il possibile legame tra disfunzionalità precoci nell’anticipazione temporale e compromissioni nella qualità della sincronizzazione interpersonale nelle interazioni precoci. Lo studio si propone di integrare prospettive teoriche e dati empirici per esplorare come e se i processi di anticipazione e sincronizzazione possano interagire e influenzare lo sviluppo di competenze affettive, come la regolazione emotiva.
temporalanticipation
synchronization
emotional regulation
statistical learning
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
AMORE_GIOELE.pdf

Accesso riservato

Dimensione 967.16 kB
Formato Adobe PDF
967.16 kB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/84968