This thesis aims to analyze the implementation of the National Recovery and Resilience Plan (PNRR) within School 4.0, with a specific focus on the educational context of Chioggia. School 4.0 represents a new paradigm that integrates resources and technological innovation to promote inclusive, personalized, and sustainable education. The substantial funding allocated to the education sector through the PNRR provides a crucial opportunity for the renewal of infrastructure, teacher training, and the innovation of teaching methodologies. The thesis is divided into two main sections: the first explores the concept of "School 4.0" and its theoretical implications, analyzing the fundamental characteristics of the digital education model, enabling technologies, and the skills required for its development. The second part focuses on the empirical analysis of the PNRR implementation in Chioggia's schools, with particular attention to infrastructural interventions, teacher training, and participation in renewal projects aimed at fostering new competencies and languages among students. The research follows a case study methodology, conducted through investigations involving School Principals and Digital Animators, based on direct observation of the schools within the Chioggia area. This research aims to identify the PNRR implementation policies in the specific national context, highlighting both successes and potential challenges.
La presente tesi si propone di analizzare l'attuazione del Piano Nazionale di Ripresa e Resilienza (PNRR) nella scuola 4.0, con focus specifico sulla realtà educativa di Chioggia. La scuola 4.0 rappresenta un nuovo paradigma che integra le risorse e l'innovazione tecnologica al fine di favorire un'educazione inclusiva, personalizzata e sostenibile. Gli ingenti finanziamenti destinati al settore scolastico, forniti alle scuole grazie al PNRR, rappresentano un'opportunità cruciale per il rinnovamento di infrastrutture, per la formazione degli insegnanti e per l'innovazione delle metodologie didattiche. La tesi si articola in due principali sezioni: la prima esplora il concetto di "scuola 4.0" e le sue implicazioni teoriche, analizzando le caratteristiche fondamentali del modello educativo digitale, le tecnologie abilitanti e le competenze necessarie per il suo sviluppo. La seconda parte si concentra sull'analisi empirica dell'attuazione del PNRR nelle scuole di Chioggia, con particolare attenzione agli interventi infrastrutturali, alla formazione dei docenti e all'adesione ai progetti di rinnovamento per formare negli studenti nuove competenze e nuovi linguaggi. La ricerca si basa su un approccio metodologico è basato sullo studio di caso condotto attraverso ricerche con Dirigenti Scolastici e Animatori Digitali basato sull'osservazione diretta delle scuole presenti nel territorio chioggiotto. L'obiettivo della ricerca è individuare le politiche di attuazione del PNRR nel contesto specifico del paese, identificandone i successi e le eventuali criticità.
Scuola 4.0 e PNRR: opportunità, sfide e impatti nel contesto educativo di Chioggia.
BOSCOLO CUCCO, CATERINA ELEONORA
2024/2025
Abstract
This thesis aims to analyze the implementation of the National Recovery and Resilience Plan (PNRR) within School 4.0, with a specific focus on the educational context of Chioggia. School 4.0 represents a new paradigm that integrates resources and technological innovation to promote inclusive, personalized, and sustainable education. The substantial funding allocated to the education sector through the PNRR provides a crucial opportunity for the renewal of infrastructure, teacher training, and the innovation of teaching methodologies. The thesis is divided into two main sections: the first explores the concept of "School 4.0" and its theoretical implications, analyzing the fundamental characteristics of the digital education model, enabling technologies, and the skills required for its development. The second part focuses on the empirical analysis of the PNRR implementation in Chioggia's schools, with particular attention to infrastructural interventions, teacher training, and participation in renewal projects aimed at fostering new competencies and languages among students. The research follows a case study methodology, conducted through investigations involving School Principals and Digital Animators, based on direct observation of the schools within the Chioggia area. This research aims to identify the PNRR implementation policies in the specific national context, highlighting both successes and potential challenges.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
BoscoloCucco_CaterinaEleonora.pdf
Accesso riservato
Dimensione
32.9 MB
Formato
Adobe PDF
|
32.9 MB | Adobe PDF |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/87317