The final paper focuses mainly on summer camps, first explaining the historical process that led to animation as it is understood today, both in the world but focusing mainly on Italy. The second chapter analyzes the meaning of animation action, explaining the ways in which students participate, whether they undertake a single path and/or in a group. The social functions of animation are then analyzed, specifying models and objectives. Subsequently, animation is taken into consideration as a development tool, considering various approaches and methods that allow the development of the person. The third chapter focuses directly on the summer camp, first indicating the role of the animator as a sociocultural agent, focusing on his characteristics and skills. The focus is then on the figure of the team leader (responsible) of the summer camp. Finally, the paper focuses on the animation typology within the sports summer camp.

L'elaborato finale verte principalmente sui centri estivi, andando dapprima a spiegare il processo storico che ha portato all'animazione come viene intesa ai giorni d'oggi, sia nel mondo ma focalizzandosi principalmente in Italia. Il secondo capitolo analizza il significato dell'agire animativo, spiegando le modalità di partecipazione degli educandi, siano essi intraprendendo un percorso singolo e/o in gruppo. Vengono poi analizzate le funzioni sociali dell'animazione, specificando modelli ed obiettivi. Successivamente viene presa in considerazione l'animazione come strumento di sviluppo, considerando vari approcci e modalità che permettono lo sviluppo della persona. Il terzo capitolo si focalizza direttamente sul centro estivo, andando ad indicare, dapprima, il ruolo dell'animatore in quanto agente socioculturale, focalizzandosi sulle sue caratteristiche e competenze. Di seguito invece ci si focalizza sulla figura del team leader (responsabile) del centro estivo. Infine l'elaborato si concentra sulla tipologia animativa all'interno del centro estivo sportivo.

I centri estivi e di animazione: caratteristiche e funzioni educative

GONZO, GIANMARCO
2024/2025

Abstract

The final paper focuses mainly on summer camps, first explaining the historical process that led to animation as it is understood today, both in the world but focusing mainly on Italy. The second chapter analyzes the meaning of animation action, explaining the ways in which students participate, whether they undertake a single path and/or in a group. The social functions of animation are then analyzed, specifying models and objectives. Subsequently, animation is taken into consideration as a development tool, considering various approaches and methods that allow the development of the person. The third chapter focuses directly on the summer camp, first indicating the role of the animator as a sociocultural agent, focusing on his characteristics and skills. The focus is then on the figure of the team leader (responsible) of the summer camp. Finally, the paper focuses on the animation typology within the sports summer camp.
2024
Educational characteristics and functions of summer camps
L'elaborato finale verte principalmente sui centri estivi, andando dapprima a spiegare il processo storico che ha portato all'animazione come viene intesa ai giorni d'oggi, sia nel mondo ma focalizzandosi principalmente in Italia. Il secondo capitolo analizza il significato dell'agire animativo, spiegando le modalità di partecipazione degli educandi, siano essi intraprendendo un percorso singolo e/o in gruppo. Vengono poi analizzate le funzioni sociali dell'animazione, specificando modelli ed obiettivi. Successivamente viene presa in considerazione l'animazione come strumento di sviluppo, considerando vari approcci e modalità che permettono lo sviluppo della persona. Il terzo capitolo si focalizza direttamente sul centro estivo, andando ad indicare, dapprima, il ruolo dell'animatore in quanto agente socioculturale, focalizzandosi sulle sue caratteristiche e competenze. Di seguito invece ci si focalizza sulla figura del team leader (responsabile) del centro estivo. Infine l'elaborato si concentra sulla tipologia animativa all'interno del centro estivo sportivo.
Educazione
Centri estivi
Animazione
Educatore
Animatore
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Gonzo_Gianmarco.pdf

accesso aperto

Dimensione 559.46 kB
Formato Adobe PDF
559.46 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/87760